onsdag 16 januari 2013

Masskrocken på Tranarpsbron


http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article16073812.ab
http://hd.se/skane/2013/01/16/tre-doda-i-masskrock-pa/
Minnet är kort skriver Robert collin.
Ja det kan vi konstatera. Den 20 november hade vi förra rundan med blixthalka. 25 bilar i kökrockar, men inga allvarligare personskador
http://kagerodsmurveln.rosqvistarna.se/?p=3405
Värre var det denna gången.
Återigen upprepar det sig, lastbilar med slitna sommardäck. Det är verkligen dags att införa lag på vinterdäck på tunga fordon, inkl. bussar. Under de 3 år som skånetrafikens buss 230 trafikerat Kågeröd har buss 230 hamnat i diket minst 4 gånger. Det körs som galningar på vägarna. Hastigheter runt 100 på 70väg.
Alla som har lite rutin på att köra bil, VET hur viktigt det är att hålla avståndet, planera sin körning. Mentalt skall man vara 1 km framför där man är samtidigt som man skall ha koll på vägen framför, 200 meter framför osv.
Att inte sitta kolla mobilen, prata i telefon etc när det är snorhalt ute. I artiklarna intervjuas en lastbilschaffis som pratade med sin fru, när ha nsåg att någon viftade med något vitt….. Var var uppmärksamheten då någonstans.
Som säljare bor man i telefonen när man kör bil. Alltid nåbar. Spelar egentligen ingen roll om man har handsfri, för uppmärksamheten är delad, även om händern a är två på ratten. SÅ är det halt, ge sjutton i att svara, den som är i luren kan lugna sig…
Dubbdäck eller inte dubbdäck, det är den eviga frågan. Naturvårdverket, vägverket, transportstyrelsen, ja ALLA förordar odubbat av miljöskäl. Men det finns inget som slår dubbdäck vid halt väglag. Allt annat är som att ha skridsko på hjulen. Har någon försökt gå ut på en bowlingbana med vanliga boots. Ungefär samma är det när man inte har dubbdäck. Vidare kan de flesta idag inte hantera en bil vid halt väglag. ABS, antisladd, antislir, allt vad det heter. Funktioner som skall göra transporten säkrare från punkt a till punkt b, men när dessa hjälpmedel inte hjälper, då går det åt skogen.
Hur många ”leker på vinterväglag ( ja där det är lämpligt) och verkligen lär känna sin bil på halt väglag. Det är inte många.
Lika självklart som det absolut skall vara läkarintyg och hälsokontroller var 5:e år på ALLA körkortsinnehavare, lika självklart är det att en bilförare skall gå halkkurs vart 5:e år .
Jag fick hör aidag att lastbilschaufförer är proffs. Ja, de är proffs på att blåsa förbi en eller ligga ända upp i röven, för de klarar sig i regel oskadda. Hänsyn vet många inte vad det är och hur många gånger har det inte blivit stopp på hallandsåsen eller glumslövsbackarna för att 2 lastbilar ligger och leker jämsides och försöker köra om. Varför skall det vara så svårt att släppa förbi någon som vill köra om.
Sedan finns det de som skall blåsa om där det är minst lämpligt .Senast idag blevvi omblåsat av en silverfärgad koreansk suvve som sedan demostrativt körde slalom blinkandes med bromsljus och frenetiskt blinkandes med blinkers, höger, vänster och så bromsljus igen. Barnsligt omoget beteende som utan tvekan borde leda till indraget körkort… Det var snorhalt, sikten var extremt dålig, mörkt, vita snöflingor som yrde. då finns det ingen anledning att köra fort.
Och det anser jag som älskar att köra fort…. när väglaget passar. Som gärna testar bilens gränser – för att det är kul och för att veta hur den beter sig när det verkligen gäller.
Gasa och sväng samtidigt på en plan yta, gärna större parkering så ser du hur din bil uppför sig, när den släpper, och när den gör det, hur får du den på rätt köl igen.
Dagens körskoleutbildning går mest ut på ”risktänkande” och ecodriving. Det skall gärna hosta och hacka lite i motorn, bara växlarna är så höga som möjligt. Hastigheten skall hållas oavsett väglag. Det kuggas om vederbörande kör för sakta, definieras som osäkerhet. Vidare verkar ingen numera äga en hederlig isskrapa och snöborste i sin bil de flesta inte ens en snöskyffel. För oftast ser man bilar som är igensnöade med ett litet titthål i rutan. Vindrutetorkarna verkar ha sett sina bästa dagar. Fullbelamrade med is i bladen och spolarvätskan ja den frös för 1 vecka sen.
Jag är inte förvånad över att olyckan skedde på E4:an och inte heller på Tranarpsbron. konstruktionen som sådan, dragningen rakt över ett vattendrag och räcket. Det rimliga vore höga vallar som effektivt stoppade fukten nerifrån. att de drog om bron och drog den så högt som det gjordes för ett antal år sedan berodde på att Rönne å som rinner nedanför har en viss tendens att bredda sig rejält vid ihållande nederbörd och snösmältning.
100 bilar i en masskrock. Ofantligt antal bilar, varav hälften var lastbilar. Allt talar sitt tydliga språk, ingen framförhållning och för hög hastigeht.
Räddningstjänsten klagade över att de blev omkörda på väg ut till olycksplatsen. Ja det är hål i huvudet, att någon överhvudtaget kör om blåljus. Det borde alla begripa att lämna fri lejd för utryckningsfordon.
Om utryckningsfordonen passerat så bör ma nrimligtvis sakta ner, för det tyder ju på att det hänt en olycka. ÄR det inte rimligt då att man håller koll framåt istället för att köra om blåljusen.
de flesta idag har rds på sin radio, flertalet måste ha fått meddelandet, rds i radion går in oavsett vad man lyssnar på så länge radion är på.

visst har allt gått snabbt, men mycket kan säkerligen härledas till vårdslöshet och nonchalans bakom ratten….
Vi lär se det igen och igen och igen. Vi lär se snökaos igen och igen . Vägverket lär varna för klass 1 och 2 och 3 igen och igen.
Men vad hjälper det, vi lär oss inte.
Stockholmarna har likadant, skåningarna också.
De enda som verkar klara sig är norrlännningarna, kanske dags att lära sig av norrborna.
Slutligen händer det åtskilliga olycker nere vid flädieavfarten vid Lund/Lomma.
Alltid norrifrån. Anledningen är att någon jubelidiot placerat ett trafikljus 200 meter från motorvägen, precis på avfarten där den går upp. klart det smäller, avfarten hade behövt vara 500 meter lång minst för att fånga upp alla bilar. Den som konstruerat det borde söka licens för att överhuvudtaget gå ut….
Vintern har återkommit, en överraskande återkomst, första vinterhalkan är här igen, efter 3 veckor med bara vägar.
Vintervägar är vita, de är hala. ÄR det mer än jag som blir förvånad varje gång det händer masskrockar…… till saken hör att det var plogat, saltat. Det var inte ens moddigt på vägen, bara halt…..
vid tangentbordet. En kall januarikväll med 16 minus ute – 21 inne.
Kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar