söndag 17 mars 2013

Ett steg närmare till fjärde och femteklasssamhället.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare_8003904.svd
http://gd.se/nyheter/inrikes/1.5688387-m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare
http://www.expressen.se/nyheter/moderaterna-vill-oka-krav-pa-bidragstagare/
http://www.vk.se/821573/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare-3
http://hd.se/inrikes/2013/03/17/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare/
http://www.skanskan.se/article/20130317/TTINRIKES/303179985/-/m-vill-oumlka-krav-paring-bidragstagare
http://www.dn.se/nyheter/politik/m-vill-oka-krav-pa-bidragstagare
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6781524
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/andra-kraven-pa-bidragstagare/
http://www.sydsvenskan.se/sverige/bidragstagare-kan-slas-ut-av-tuffa-krav/
http://www.nsk.se/article/20130317/TTINRIKES/303179985/-/m-vill-oumlka-krav-paring-bidragstagare

Nu visar återigen Reinfeldt och gänget vad de´går för. Men också att de är ovetandes om hur det funkar.
Kommunerna skall kunna ställa krav på socialbidragstagare  (eg försörjningsstöd)   att söka arbete.
Tillåt mig småle. Redan idag har kommunerna kravet att  bidragstagaren skall söka 1 jobb per dag.
Varje månad måste en lista med arbeten som sökts bifogas. Om de sedan kollas upp av soc, det är en annan sak.
Man föreslår också ett "bemanningsföretag" statligt sådant med FAS 3.
 Vad blir då lönen, fas 3 ersättning?
Det man borde göra är att ta bort deltidsreglen 75 dagar. Många hindras idag att söka jobb, om de inte fuskar med  arbetad tid, vissa uppmanas tom av arbetsförmedlingen att göra det.   Att reglen har tillkommit pga. det fusk som förekom främst bland småbarnsföräldrar för att kunna jobba deltid  men ändå få ekonomin att gå ihopa är en annan sak.  Fusk drabbar alla, så är det bara även de oskyldiga.
Det kommunerna borde göra för att få ut socialbidragstagare i arbete är att låta dem behålla delar av inkomsten utöver norm. Som en morot. För den som hamnat i bidragsberoende  har inget att tjäna på att ta en timanställnig, eller kortare anställning.
Tvärtom. Utgifterna för att jobba  räknas inte med, så till syvene och sist går vederbörande back.

Myterna om socialbidrag är många. Tex fick jag igår höra om en familj där  de bara har mannens akassa att leva på. kvinnan i huset är nollad i sjukpenning och är handikappad.  De har eget hus och  det hade sagt till dem att de inte kunde bo i hus om de fick försörjningssstöd. I min tidigare blogg
http://aktuellnu.blogspot.se/2013/03/kollade-pa-socialstyrelsens-hemsida.html la jag in regler för socialarbetare, alltså de som handhar  bidragssökarna. Det är också mycket rykten och förutfattade meningar.
Tex man måste sälja allt av värme, tv dator etc. - Nej det stämmer inte. Såna prylar är inget värt idag.
Men givetvis har man en bil fö r100-150000 så får man kanske avyttra den.
De hade också fått höra att de inte fick ha djur, de skulle säljas.   Det stämmer inte heller, tack och lov. Det har däremot förekommit att kommunerna ställt  krav på djurfritt i de fall det handlat om  andrahandskontrakt. Påstående rykten, sanning och skrönor eller bara åsikter.  Men vad som gäller står på socialstyrelsens hemsida.
Det är åtskilliga regler som kommunerna bryter mot.
 Det skall i möjligaste mån undvikas försäljning av bostad.
För att en egen bostad skall säljas måste det bli överskott att leva för.  Med tanke på dagens villapriser är det ytterst få som inte ägt sina hus i mer än 10 år som går med vinst.
Det är också möjligt att ha bil, om det finns skäl till det.  Barnens extrajobbspengar skall inte heller räknas in i "normen". Upp till 40000 kr per år får barnen tjäna.
Kommunerna har alltså  tvingat folk att sälja sina bilar och därmed möjligheterna attt ta sig till ett arbete helt emot reglerna.
Alla skall jobba och bidraga till sin försörjning, så är det. Men  tryggheten måste finnas.
Ingen skall behöva gå från hus och hem för att man blir arbetslös.
 Kvinnan jag pratade med var helt förtvivlad. Mannen hade blivt arbetslös och de klarade sig än så länge  tack vare  att de fyllt frysen tidigare. Men  det skall inte vara förutsättningen.

Vidare skall det bli strängare regler för socialbidragstagare att tvingas deltaga i aktiviteter.
Ja men det är självklart, däremot skall de inte tvingas få "praktik" dvs jobba gratis åt kommuner eller andra.
Kanske borde man också titta mer på möjligheterna till utbildning. Idag är det ofta att arbetsförmedlingen nekar  långtidsarbetslösa utbildning. Kommunerna protesterar för att det är "för lång tid". Men är 1 år en lång tid, mot ett bidragsberoende som kanske sträcker sig  mot i värsta fall 10-15 år, för de enkla jobben finns inte längre.  Tom för ett städjobb krävs det utbildning idag.

Ja godtyckligheten är  långt gången.
Tex har jag en bekant som har lång resväg med tåg. I april ersätts tågen med buss och arbetsdagen för  mannen i familjen blir 14-16 timmar inkl. resor.  Familen är inte svensk och frun i familjen har ingen utbildning men har börjat utbildning inom vården. Hennes svenskkunskaper är sämre än mannens, men framförallt kan hon ingen engelska. Familjen har 2 barn, varav den ena dottern behöver mycket hjälp då hon har dyslexi.
Han sökte körersättning eftersom han tjänar mer än de 2 timmar som är reglerna för  körersättning.
Att barnen inte skall bli lidande för att mamman inte kan språket är självklart.
Kvinnan i familjen kommer också att tvingas hoppa av sin vårdutbildning pga problem med hämtning/lämnning av barn. 
Med bilresor retur blir arbetsdagen 10,5 timmar, Det är långt det också men  ändå mer acceptabelt. 
Men arbetsförmedlingen nekade  honom ersättning, så i april får antingen han hoppa av sin utbildning, en utbildning som garanterar honom jobb. eller så får frun göra det.
Frun är redan utsatt genom att hon inte  är svensk, har dålig utbildning dessförinnan och inte kan engelska och har sämre språkkunskaper än sin man. Barnen blir lidande, vilket i framtiden kan ge högre kostnader då dessa barn redan från början  har dåliga förutsättningar, trots mycket månande föräldrar som gör allt för sina barn.
För mig är detta ett solklart fall av diskriminering. FAmiljen har bott i Sverige i 12 år, barnen är alltså födda här.

Reinfeldt och gänget gör allt för att få fler samhällsklasser.  Det är 1,5 år kvar till valet, tyvärr kan de hinna ställa till mycket oreda på 1,5 år. Inte för att sossarnas flumsamhälle blir bättre, men av två onda ting föredrar jag trots allt ett finmaskigare trygghetsnät. Detta efter att ha träffat åtskilliga som drabbas av den Reinfeldska onskan.
Arbeit machts frei.  Ja den som inte producerar något förtjänar inte att leva.
Även inom läkemedelsförsäkringen har detta börjat genomsyra. Mediciner som förlänger livet och ger tbättre livskvalitet för  svårt cancersjuka  ingår inte i försäkringen. Den som har pengar kan köpa sig tid resten  går en snabbare död till mötes. Motiveringen var att  bla medicin mot obehandlingsbar prostatacancer  inte skulle subventioneras då det oftast var män i +70 årsåldern som  inte skulle producera något framöver.  Jag ser tydliga brunrockstecken. Tyvärr försvinner detta i övrigt nyhetsflöde.  Medicinen kostar 30000 kr i månaden. Den förlänger livet med 4 månader.  4 månader kan tyckas är liten tid, men för nära och kära som är smärtsamt medvetna  om att  de snart mister en kär anhörig/vän är varje minut, varje dag , varje vecka guld värd.  Antingen skall man inte ta fram dessa mediciner eller ge de som behöver tillgång till det. Det skall inte vara plånboken som avgör  vem  kan köpa sig lite tid. Ett sätt är att göra det inkomstprövat, den som inga pengar har skall få det subventionerat.  De som har pengar  kan få betala, då räcker potten till fler och krasst sett har de ingen användning för pengarna  i graven.  Barnen protesterar kanske, men det kan man bjuda på....
Det blev en blogg om vitt skilda ämnen, men allt har den gemensamma nämnaren att det man fikar efter är en eller två samhällsklasser till, låglönejobb som har löner under kollektivavtalen.
Arbeit machts frei - Nej tack. Den tiden är förbi.

Slutligen fick jag i samband med att jag länkade till bloggen på facebook, en del kommentarer om att "hur skall kommunerna få en muslim till att jobba".  Jag brukar inte lägga ut kommentarer från facebookdiskussioner, men personen ifråga har en  ruggig inställning  Jag får  brunfärgade 30talskårar längs med ryggraden.
Här följer konversationen:

kommentatorn
Hur skulle det gå om kommunen ställde KRAV på en muslim att skaffa jobb hahaa,jo dom skulle bli mordhotade...
·
  • Kågerödsmurveln Det där är bara fördomar. Jag känner många muslimer som jobbar, en del har både 2 och 3 jobb. Men visst de bor heller inte på rosengård hökarängen etc utan i hus och bostadsrätter. Men du kan inte dra alla över en kam. Klart det skall ställas krav, fast dvs man skall använda sig av de krav som finns idag. Men all form av "praktik" alltså gratis arbetskraft är förklastligt.
     
  • kommentatorn Nä Eva jag drar inte alla över en kam,men en muslim kan man ALDRIG lita på hur länge man/du än känt han/hon,såg ett program på tv där en Svensk och en muslim varit KOMPISAR och jobbarkompisar i över 20 år umgicks även massor privat (bägges fam) Men muslimen sa i slutet av programet att som sann troende och i det kommande heliga-kriget skulle jag utan att tveka skära halsen av min Svenska vän...

     
    Kågerödsmurveln Du drar alla över en kam. Jag känner många muslimer som är som du och jag, jobbar, har barn, de pratar svenska hemma. En del firar ramadan, en del firar både ramadan och jul. De har julbord med skinka, men då kalkonskinka. De flesta jag känner dricker alkohol. Det är en som inte gör det. Däremot äter de oftast inte fläskkött, men det beror på att de inte tåler det, inte så mycket vad som står i koranen. Men givetvis beror det också på var de kommer ifrån i världen. En Muslim från Bosnien har inte samma kultur som en muslim från saudiarabien. Lika lite som en kristen från grekland, inte har samma kultur och bakgrund som en kristen från ryssland eller sverige. Jag tycker den här "jakten" på muslimer som vissa sysslar med och smutskastningen är ruggig den påminner om brunrockarnas förföljelse av judarna på 30talet.
    Därefter upphörde konversatonen.  Jag har ovan ersatt mitt namn med Kågerödsmurveln och  den som fällde kommentaren för kommentatorn.
     
     

    Vid tangentbordet
    Kågerödsmurveln.

    1 kommentar:

    1. Förslagen verkar genomruttna och framåtblickande är de inte, men de är naturligtvis logiska om man har inställningen att det överlag är den arbetssökandes fel ifall han/hon inte lyckas ta sig över muren till jobb. Man skulle kunna påpeka att de flesta företag, bolag och myndigheter är mycket tveksamma till att anställa någon som varit öppet arbetslös ett tag, men det är naturligtvis bortkastat när man talar med moderater och nyliberaler.

      Det får nog också tilläggas att de som jobbar på arbetsförmedlingen ofta inte är de vassaste knivarna i lådan, att de har dålig koll på hur arbetsmarknad och arbetssökande fungerar idag och/eller ofta uppträder oproffessionellt. En coach/biträdande hendläggare jag hade för ett par år sedan ringde mig klockan halv nio på morgonen, helt obokat - vi hade aldrig ens setts - och frågade i uppfordrande tjoig ton "Vilka jobb har du sökt den senaste veckan? Vem har du talat med?" Sedan krävde hon att jag skulle berätta om mig själv i telefon på samma sätt som om jag själv ringt ett företag där det fanns lediga jobb, för att hon skulle kunna höra hur hungrig jag var och om jag var seriös???! Jag sade i litet irriterad ton att jag sparade mitt krut tills det var allvar och att hon förmodligen inte heller ville göra presentationer helt oförberett. "Men du måste ju vara beredd att presentera dig, ditt jobb är att SÖKA jobb och då måste du SÄLJA IN DIG!!" gav hon igen. "Jag jobbar för dig och då vill jag veta att du också anstränger dig, förstår du". Jag hänvisade till min vanlige handläggare, som jag visste var bortrest, och lade på luren.

      Lyckligtvis ringde hon aldrig igen och senare blev hon utbytt, men den här sortens möten "du måste dansa efter vår pipa eftersom du är inskriven, oavsett hur pantade förslag vi ger" är ju mycket vanligt därför att af har en kontrollfunktion - man måste oftast vara inskriven och "delta i aktiviteter" om man ska få ut pengar från a-kassan, försäkringskassan eller kommunen - men som brukare har du ingen rätt att ifrågasätta vad af sysslar med i ett enskilt fall, t ex ditt eget.

      SvaraRadera