måndag 25 mars 2013

TEckomatorpsgården en minerad zon.

Köpet av Teckomatorpsgården togs upp idag igen på KF i Svalöv.  De flesta i kommunen har ävl inte kunnat undvika det vansinnet i denna härva. Svalövs kommun vill betala mer än dubbla marknadsvärdet. Varje gång detta tas upp till debatt, får trehörningen något beskt i blick.  som vanligt tog man upp ESS och maxlab. Anläggningar som skall byggas i Lund och som sägs revolutionera TEckomatorp och göra att  det kommer att vallfärda nyinflyttade till TEckomatorp.
1400 tomter vill man i  en nybyggnadsplan i Teckomatorp.  Men ursäkta, det innebär att Teckomatorp skall växa med 2400 invånare på 7 år.  REjäl befolkningsökning det, betydligt större än de 20-40 som överskottet brukar ligga på varje år, när det inte flyttar ut fler än det flyttar in.

Lennart Pettersson och övriga i centern ställde sig frågande till varför befintliga områden inte ens togs upp i planen.  Herr Pettersson är väl insatt i miljölagstiftningen och  enligt miljöbalken KAN det vara ett brott om man exploaterar värdefull jordbruksmark, om det finns annan mark att tillgå.
Och det finns det. Det togs också upp hur man kunde bygga  DSL-anläggningen i Landskrona på jordbruksmark. Jo för ingen överklagade enligt miljöbalken.
 Något sådant får inte hända i kommunen. Att ingen överklagar. Så helt solklart är vi många som har toner i skrivaren och bläck i pennan som kan författa en skrivelse om det behövs.
Centern blev också beskyllda för att vara bakåtsträvare, samtdigit stod det klart och tydligt att man skall satsa på de orter som har tågstationer. Ja och så Svalöv naturligtvis, för det ligger ju "bara 5 minuters bussresa från en tågstation.
Svalövs kommun är nog enda kommunen som bönar och ber att få betala mer för mark än vad marknadsvärdet  säger.  Markägaren begär säger man. Men det finns en marknadsvärdering och den är 1/3 av  det pris som markägaren begär. Så  om jag vill sälja mitt hus, jag vill ha 2 miljoner, men banken värderar det till 900, var är logiken?
Helt solklart är köpet av TEckomatorpsgården superkänslig punkt. Men  när det väl blir dags så skall detaljplanen överklagas enligt miljöplanen, det skall bli ett sant nöje. Skall själv skriva ett överklagande för säkerhets skull. Civil olydnad, ja gärna det, men den gemensamma plånboken kan inte sprättas iväg hur som helst. Det måste vi sätta P för liksom  makthavarnas mygel
Vill också meddela att  man lyckats få bort Jenny Wenhammar som ideligen setts som en nagel i ögat med sitt ifrågasättande.  Jennys  avgång var storstilad, med ett 8 sidor långt brev om maktmissbruk och indirekt korruption ( mitt ordval)    Det stora  förnekelse och protestartilleriet trummade igång på direkten från trehörningens sida.    Får jag tillstånd av Jenny W att publicera brevet skall jag göra det med nöje.
Det är rejäla anklagelser hon framför i princip korruption och   att man ljugit för andra myndigheter. JAg tänker inte  varken förneka eller bekräfta att det stämmer, Man har också gjort allt för att tysta henne enligt brevet.  Med detta vill jag poängtera att jag återger  uppgifterna, det är alltså inte jag som påstår det. Fakta eller inte, döm själv. Men  trehörningen  drar en suck av lättnad  det är min övertygelse. Men men, ingen behöver vara där, på plats för att kunna ifrågasätta. Det skrivna ordet kan ingen tysta, möjligtvis i gammelmedia, men inte i övrigt. Så jag tror att vi får se mer av Jenny framöver och då som oberoende kritisk granskare.
Obekväm?
Välkommen i klubben.


Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar