söndag 19 maj 2013

Det kom ett brev... från verkligheten

Det kom ett brev.... skrivet av  den drabbade familj som jag försöker hjälpa i kampen mot Klippans kommuns dumheter.
För att inte lämna iut familjen har jag tagit bort namnen och ersatt dem med initialer. /


Alla människor har lika värde

Ja tänk så naiv man kunde vara en gång och faktiskt tro detta, men så fel man kan ha. För i samhället som finns idag är det verkligen stor skillnad mellan människors värde. Så länge du är frisk och har bra utbildning och arbete då är detta ett bra samhälle, sådant folk ska gynnas och ha det bättre. Men om du blir sjuk eller arbetslös då faller värdet väldigt fort, för att behålla ett människovärde ska man arbeta och betala skatt så är det bara.

Ja men vi har ett skyddsnät i Sverige tänker många…ja men visst det finns försörjningsstöd om man inte kan försörja sig själv längre MEN denna förmån är tydligen inte heller till för att alla ska få hjälp. I alla fall inte utan att behöva slåss för sina rättigheter…och ska det vara så?

Bara att sitta där på socialkontoret och förklara att man inte klarar att reda ut sin ekonomiska kris mer känns inte bra, det är absolut sista utvägen för att slippa hamna på gatan till slut. Men det räcker inte…alla uträkningar som man själv gjort stämmer inte enligt deras uträkningar. Nu råkar vi ha ett hus som vi köpte innan jag blev sjuk och mannen hade fast arbete, huset är bostadsanpassat till mig så man kan inte tvinga oss att sälja men man kan ju ge avslag för en hel del.

I vår hyra räknade jag, lånet, vatten, pellets (till värme och varmvatten), soptömning och villaförsäkring. Men till vår hyra räknades enbart lånet, likaså avslog man elen så vi får alltså inte räkna med något av detta utan det ska vi då använda hushållspengarna till.

Det kan ju vem som helst räkna ut att det blir en svår ekvation.

Att leva på a-kassa är inte lätt det heller, man blir inte rik om man säger så att då få dessa pengar att räcka till en hel familj ja det är en utmaning. Och vill man vara duktig och jobba lite extra då och då…som man kunde förr för att spara på dagarna då straffas man istället med dagens system. Man har 75 dagar som kallas deltidsdagar och om man jobbar som timanställd och har kanske två dagar en vecka och stämplar resten då dras det ifrån av dessa deltidsdagar. När dessa 75 dagar är slut kan du välja att stämpla helt eller arbeta på det sätt du gjort men  utan att få stämpla. Låter som en suverän lösning…eller hur????

Jag vet att när mannen här var arbetslös i början på 90-talet då kunde han jobba mycket extra och på det sättet spara på sina stämpeldagar…vore inte det systemet vettigare att ha kvar idag med? Men det är väl en sådan sak som man måste vara politiker för att räkna ut.

Nu är det inte så att det bara är vi som är i denna sits…nä långt ifrån, arbetslösheten är hög och antalet människor som är sjuka är inte mindre även om det kanske ser så ut i statistiken för när man inte längre finns med utan är nollad…alltså varken är inskriven på af eller får ersättning av fk…då finns man liksom ingenstans. Och likadant med dem arbetslösa som slussas ut på praktikplatser mm dem står inte med i listan över arbetslösa och det ser bra ut i statistiken som det är så viktigt att visa utåt.

Det håll vi går mot nu är att det snart börjar bli dags att bygga upp fattighusen igen så man åtminstone kan få tak över huvudet om man faller helt bort. Detta låter hemskt det är jag medveten om och det är alltifrån positivt men det är tyvärr verklighet, tyvärr en verklighet som många väljer att blunda för. Även jag till viss del innan…jag trodde att vi hade någon medmänsklighet, att varje människa hade något värde men jag hade fel.

Alla människor har inte samma värde, människor som inte klarar sig själv som är svagast i samhället dem trampas det ner på. Varför? Jo för att dem kan trampas ner, dem har inte tillräckligt med styrka för att orka kämpa emot och dessutom hur många vill lyssna?

Varje människa har ansvar för sitt eget liv. Ja det håller jag med om, det hjälper inte att sitta och rulla tummarna eller vad man nu vill kalla det för och tro att man ska få hjälp. Nej det fungerar inte så och ska inte fungera så, självklart ska den som är arbetslös försöka få ett nytt arbete och den som är sjuk och absolut inte klarar att arbeta får kämpa för sjukersättning. Det ska jag göra nu, jag borde förstått gjort detta innan istället för att vänta men jag har burit på ett hopp väldigt länge, ett hopp om att kunna komma tillbaka och vara mig själv igen och arbeta givetvis. Men det hoppet har slocknat och mitt hopp är nu att få sjukersättning så att jag kan känna att jag har något värde och kan leva ett bättre liv.

För mig personligen har alla människor lika värde, om du är rik eller fattig, tjock eller smal, vit eller brun ja vad som helst för mig är varje person värdefull och förtjänar att bli respekterad därefter, vi lever på samma jord dock med olika förutsättningar. Vi är alla unika och värdefulla glöm inte det.

L.H 2013-05-19
 
Ja vad säger man om detta!!! Suck....
Vart är vårt kära gamla fosterland på väg. Var tog mänskligheten och det sunda förnuftet vägen.  Är man så  avtrubbad som socialsekreterare att man inte reagerar på  felaktigheterna. Bor man i lägenhet ingår värme, vatten, sophämtning och det  betalar man en prislapp för. Äger man ett hus beläget i en småhåla  har man i regel inte betalt några astronomiska summor. Man har lånat någonstans mellan 1/2-1 miljon för att bo i ett eget hus, slippa trappuppgångar, slippa grannar, att själv få styra och kanske när det är dags att sälja tjäna en liten slant på det. Om inte annat så få tillbaka det som man har sparat i huset, dvs amorterat.  I det här fallet räknar man bara räntorna.  Räntor är en del av kallhyran. Amortering kan jag förstå att man inte räknar med, det  är trots allt en kapitalsparande.  Däremot är det inte så lätt att få sänkt amortering hos vissa banker, så i vissa fall bör man även räkna med amortering. För ingen, absolut ingen  och speciellt inte kommunerna tjänar på att invånarnas tillvaro kraschar ihopa.  Ma n säger att  driftkostnaden skall ingå i hyresnormen. Men hyresnormen enligt socialnämndens ordförande Sinclair som jag klyvt näbb med en del och som säkert  avskyr mig vid det här laget, vilket jag bjuder på och det  med glädje,  är så låg att jag ifrågasätter om det ens finns bostäder för de summorna. I vår kommundel får man lägga till 4000 kr för att  få 4 rok.  Jag fick ju också en reprimant att andra kommuners politiker inte  brukar lägga sig i  andra kommuners angelägenheter. Men i det här fallet   är det som privatpersonen E Rosqvist som jag kontaktar dem, god vän till den aktuella familjen. För övrigt tycker jag att det är ens plikt och skyldighet att se till sina medmänniskors bästa och väl och ve.   För att återgå till det här med beräkningarna så kan jag köpa att familjen fått stå för  en del avboendekostnaderna OM driftkostnaderna överstigit den s.k.k normen. Men det gör den inte. Tvärtom, familjen har räntekostnader på 2000 kr per månad. till det kommer driften som  ändå inte är astronomisk. Att handla pelelts för 2000 kr en vinterm,ånad som förmodligen dessutom varar mer än en månad är inte något orimligt. Försäkring skassan räknar 159 kr per kvm och år  för värme/varmvatten. Till detta kommer hushållsel.  I runda slängar hamnar vi på 3500 kr per månad i driftkostnad. Rimligtvis bör man då tillsammans med räkntekostnaden på 5500 kr kunna ta hela kostnaden. alltså den faktiska kostnaden.
Familjen hamnar utan vidareunder hyresnormen, så vad kvider man för.
Man har också låtit utreda om fruns handikapp motiverar innehav av bil.
 Vad blir konsekvenserna. Jo mannen kan inte ta ett jobb, man blir bidragsberoende för längre tid.  Det är inte utan att man undrar om aktuella socialsekreterare lobotomerats innan de tillträtt tjänsten. 
Som brevskrivaren skriver, på 90talet kunde mannen ta tillfälliga jobb utan att straffas, det kan man inte idag. 75 dagar sedan är deltidsjobbandet finito. dock kan man ta jobb varannan vecka, men jobbar man en enda stackars timme så ryker ersättningen så halvtidsjobb borde kanske inriktas på varannan vecka. 
Det är att kränka familjen att ifrågasätta så som man gjort. Det skrivs också att man måste motivera  huruvida skatteåterbäringen inte betalas  ut i juni, i det fall detta inte sker, då man anser att familjen borde förutsätta sitt bidragsberoende.
Men i det här fallet är det arbetslöshet som orsakat bidragsberoendet. Alla vi som är arbetslösa har hopp om att få arbete  och det inom en snar framtid. Vi planerar inte för att  vara arbetslösa i flera år. Den som tror det borde nog besöka verkligheten. Den finns där utanför den skyddade värld som är kommunhuset.... Besök den snarast.  Deta är också en uppmaning till Sinclair. besök dina kommuninvånare och prata  MED dem, inte till dem.  Kanske borde du rent av besöka familjen och se hur dem har det. Att träffa frun som försöker få vardagen att fungera trots mängder med mediciner, svår värk, delvis rullstolsbunden, ständig oro för pengar. 
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.
 
 

Kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar