torsdag 8 augusti 2013

klassfråga och tillgång till kommunikationer.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/korkortet-foljer-planboken/
Som 18åring får man ta körkort.  Det är ganska kostsamt idag att ta körkort, körlektioner kostar  mellan 6 och 800 kr i timmen beroende på var man bor.
Slutnotan hamnar oftast på 25-30 000 och uppåt.
I artikeln härrör man det som en klassfråga, och det är det också. Många har inte råd att låta barnen ta körkort, många vuxna har inte heller körkort. En del är arbetslösa och i alliansens namn vet vi vad  arbetslöshet ger för skyhöga ersättningar. Max 680 kr per dag 5 dagar i veckan.Alla som arbetar heltid   slår i taket.
Försörjningsstödet höjs varje år i takt med index. Men det gör inte akassan som inte höjts på 11 år.
Faktum är att en familj bestående av 1 vuxen och 1 barn med en normal hyra nuddar gränsen för socialbidrag 2 barn och 1 vuxen gör det definitivt.  Men barn till arbetslösa  har föga möjligheter att ta körkort, speciellt om arbetslösheten varat länge, så även till försörjningsstödsberoende.
Detta eftersom barnens pengar måste konsumeras  och det fribelopp som finns ca 8000 kr  räcker knappast till något körkort.
Så JA det är en klassfråga....
Men det är också en fråga om tillgänglighet och smidighet gällande kommunikationer.
En familj som bor i stan kanske inte ens har bil i familjen. Barnen är vana att åka buss och de går i skolan i nästa kvarter, börjar kanske sedan jobba  i stan.
Bor man på landsbygden  ser man det som självklart att ta körkort så fort det bara går och som förälder är man tacksam över att  man slipper ägna fritiden åt att vara privatchaufför.  Många ungdomar på landsbygden har också jobbat både somrar, fritid och sparat ihopa en slant. Även där skiljer det åt, speciellt i lantbruksbygd, där barnen är vana att arbeta, anlitas för korta uppdrag redan som  yngre tonåringar.
Ett körkort är nyckeln till jobb många gånger framförallt transporterna till och från jobb.
 Istället för alla  vuxendagis som startas upp i fas 3:s  anda och annat statistikförbättring/lekskoleåtgärder som  anordnas av någon av arbetsförmedlingens "flumpartners, typ städkurser, säljkurser etc så borde rimligtvis en långtidsarbetslös få chansen att ta körkort. Idag finns det möjlighet till yrkesförarutbildningar, men inte för B-körkort.
Vad kostar ett körkort? Sett  ur arbetslöshetsekonomiskt perspektiv  är det billig kostnad för att åf nyckeln till ettarbete. Nyckeln till mer skatteintäkter.  Även en försörjningsstödstagare bör få hjälp av kommunerna att ta körkort.
Vad kostar en arbetslös  per år - jämför det med ett körkort.
Så vad väntar ni på kommuner och arbetsförmedlingar - skrid till verket och handla upp  körkortsutbildningar. Intensivutbildningar med närvaroplikt på dagtid.  Samhällsekonomiskt  är det ett av de mest lönsamma utbildningar som kan arrangeras. Det är också nyckeln till annan utbildning. Tom städjobb kräver många gånger körkort, för att kunna förflytta sig mellan uppdrgen,  i Rut och Rots namn.
vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

2 kommentarer:

  1. Jag heter Eva och jobbar som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. Vi prenumererar på blogginlägg som handlar om Arbetsförmedlingen.

    Vad ett B-körkort kostar kan jag inte svara på men det ligger nog i den prisklassen du nämnt. De utbildningar vi upphandlar ska vara yrkesinriktade mot behovet hos arbetsgivarna. En yrkesförarutbildning som innehåller t ex C-körkort, Taxikort är närmare ett yrke än vad ett vanligt B-körkort är. Visst stämmer det att om man har ett körkort ökar det chanserna till arbete men det inget vi bekostar. Du kan skicka in ditt förslag med motivering till vår avdelning som arbetar med utveckling: Du hittar dem här: http://bit.ly/gN4h48

    Vissa kommuner erbjuder teorin och ett visst antal körlektioner i ett gymnasieprogram.
    Du kan även framföra ditt förslag till de som utvecklar skolorna och kommunerna om det kan utökas till körkort fullt ut.

    Med vänlig hälsning
    Eva, arbetsförmedlare

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är tyvärr inte baragymnasieungdomar det handlar om här även om artikeln handlade om det, utan även tex 25 och 30 eller 40+. Ni på arbetsförmedlingen måste ju se behovet och var det brister. Bor man på en liten ort där arbetstillfällena är få, kommunikationerna begränsade, så är körkort en nödvändighet. Kanske kunde ett csnlån till körkort varit ett alternativ. Jag tog själv körkort som 19 åring, trots att jag egentligen inte hade råd, men körde privat och tråcklade ihop det på tredje uppkörningen. Visst lättare förr, men yngste sonen som idag är 19 tog körkort för 1/2 år sedan. Han fick jobb på ett köpcentra 2 mil bort. Det tar 4 timmar t&r att ta sig till och från jobb utan bil. Med bil är det enkel max 20 minuter.
    Han hade fått åka halv 9 på morognen och varit hemma vissa dagar halv 11. Det handlar också om inställning hos föräldrarna vad som är nödvändigt. Bor man på landsbygden, ja då ÄR det nödvändigt med körkort.
    Men dra in på era vuxendagisaktiviteter och ge möjligheten till att ta ett körkort och därefter få jobb. DAgisverksamheten är inte billig för att inte tala om fas 3 spektaklet. Blatteförmedlingen delade ut 8,5 miljon till aktieägarna i fjol. de tär de som driver jobbfabriken, den verksamhet där taket rasade in för några månader sedan i Helsingborg. Kågerödsmurveln

    SvaraRadera