lördag 24 augusti 2013

Mr Ekeroth tåler inte kritik

Som mina läsare vet är jag en stor kritiker av Det femte jobbskatteavdraget då det dels  innebär att  det lånas pengar till  att sänka skatter samtidigt som det är tydliga larmsignaler på att välfärden håller på att haverera totalt. Avdraget  kostar 12 miljarder av lånade pengar och motsvarar 1-2 pizzor i månaden för gemene man. Pensionärerna får inte del va kakan trots att  de arbetat i hela sitt liv. Tvärtom, de får betala pizzasalladen.
Från att ha varit negativa till ett femte jobbskatteavdrag vände ju SD  helt om. Vända kappan efter vinden kallas det för, eller att flörta med moderaterna. Jag vill kalla det att SD har prostituerat sig för moderaterna. Allt för att få komma med  och leka vid maktens runda bord.
Senaste dygnet har jag haft en  kraftig diskussion med bla. Kent Ekeroth. Jag kritserade naturligtvis  jobbskatteavdraget kraftigt.   Detta har nu fått till följd att herr Ekeroth har plockat bort mig som vän på fejan.  Jag anser mig tillhöra gräsrotsnivån och förvisso tog jag beslut igårkväll att lämna partiet då  jag anser att det är totalt fel.
Mr ekeroth frågade mig varför jag tyckte det var fel att låg och mellaninkomsttagarna skulle få lägre skatt.
 Det tycker jag absolut inte, tvärtom. Han påstod också att ett femte jobbskatteavdrag skulle innebära 10000 nya arbeten.  Jag ifrågasatte naturligtvis detta, baserat på att de andra 4 jobbskatten inte skapat 10000 nya jobb ens ihopa. Rent statististiskt skulle det innebära  40000 nya jobb. han svamlade om att jobben ökat men att även befolkningen ökat.... Nu var det inte procentuellt hur många som hade jobb eller inte,  utan hur många nya jobb som skapats pga jobbskatteavdraget.
Herr Ekeroth verkade inte  vara så road av min lilla debatt och kritik, så han valde att ta bort mig som vän.
istället för att  ta debatten.
hur seriöst är detta då.
Han påstod också att de inte stödde moderaterna utan "sitt eget förslag".
Men att vända så som SD gjort i frågan liksom man gjorde i kärnkraftsfrågan  inför förra valet är inte okej. Speciellt som det uppenbart är väldigt många som   är kritiska mot femte jobbskatteavdraget.
 Om  ett skatteavdrag  haft för avsikt att förbättra köpkraften borde man rimligtvis börja nerifrån, med låginkomstttagarna, att ge låginkomsttagarna, ensamstående föräldrar som har begränsad köpkraft   mer pengar i plånboken. Dessa satsas garanterat på konsumtion istället för att   lagras på något sparkonto, eller köpas aktier för. Låginkomsttagarna har alltid uppdämt köpbehov,  då  det alltid är brist på något mer eller mindre.
 Ren logik. Jag gjorde en koll på jobbskatteavdrag .se och en som tjänar 20 000 i  månaden får inkl. det femte  jobbskatteavdraget 1300 kr i plånboken. Den som tjänar 40000 får 3400.   Inte ens procentuell lika skattelättnad.  Den som tjänar 40000  skulle rimligtvis fått tex 2000 kr i månaden.  För tjänar man 40000 tillhör man det samhällsskikt som inte  lever på marginalerna normalt sett. Undantag finns alltid.
Jag frågade också om han ansåg att de de nya jobben var inkluderat  FAS 3-fiaskot.
Det roar mig verkligen att ta debatten  med toppskiktet. Detta eftersom   de flesta av dem oavsett parti verkar sakna total verklighetsförankring. Jag frågar återigen, har någon av dem, avsett parti någonsin haft kontakt med   de som lever utanför samhällets välfärd. Som dras med deltidsjobb, ensamstående mammor som inte har råd att handla mjölk till barnen och där barnen får leva på  mackor samt får uppmaningen att äta sig mätta i skolan.  Barn som  får  vara sjuka när  klassen skall på utflykt. Eller  35-40 åringar som har  svarta maskätna tänder med ständig tandvärk eller pensionären som har spräckt sin lösgom och bara kan äta soppa.
Gör ett besök i verkligheten Kent Ekeroth m flera. livet består inte bara av riksdagen och golfbanan.  ( jag såg nämligen att Ekeroth spelade golv idag enligt facebook, ja det var timmarna innan han plockade bort mig som vän) Sverige håller på att  få en samhällsklass  helt enligt Reinfeldts strategi i det sovande folket.  ekeroth m fl. har ni träffat dem - Jag har.
Min mamma tillhörde kategorin ovan, hon hade inte råd att gå till tandläkaren på många år, när hon väl skulle få hjälp var hon för sjuk för att påbörja behandlingen. Jag vet vilken grym tandvärk hon hade varje dag hur hon öste i sig ipren m.m. för att  stå ut tills hon kunde gå til lvanliga läkaren och få pencillin som tog bort inflammationen för stunden. Hur hon drog ut tand efter tand som lossnade och bara lyfte.  Detta var inget som hände  i början av 1900 talet utan  på 2000 talet mitt i välfärdens Sverige - världens rikaste land  eller hur var det nu.
Jag är övertygad om att  SD:kovändning kommer att ge en rejäl motvind i valet. Men det är priset som det kostar att prostituera sig för Moderaterna.

vid tangentbordet
Kågerödsmurveln. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar