fredag 23 augusti 2013

Saab reser sig ur askan som fågeln Fenix

http://www.aftonbladet.se/bil/article17216322.ab
Artikeln gjorde mig för ett ögonblick glad.  Saab, en av världens bästa  och säkraste bilar,  tillsammans  med Volvo stommen i det svenska folkhemmet på den gamla goda tiden, dvs 60-70talet.
då var det volvo och saab som gällde. Man var antingen volvo freak eller saabfreak.
Själv har jag alltid gillat saab, sedan 900 kom.
Min första saab var en 900 gls mörkblå. Hämtades ny. Det var den jag tog körkort med. 2 år senare lämnaden den tillbaka då den var en tjänstebil. Men vi köpte en Saab 900 turbo. 83 års modell  exportmodell med gråa  streamers, vinge, spoiler taklucka och dubbla antenner.  Bilen hade hisnande 138 hästar, tillsammans med Turbon  var accet   bra, det som inte var så bra var bensinförbrukningen.
 Jag som tog körkort som 19åring är idag förundrad över att jag  inte blev av med körkortet, med min förgyllda blytunga tegelstensfot.  Lågprofildäck  390 mm, specialmått, ett däck kostade 2000 kr  då 1984. Försäkringen var dyr.
Denna trotjänare rullade 42000 mil i min ägo. När jag till sist sålde den var den rostlagade flertalet gånger. eftersom jag  då hade flyttat ut på landsbygden, från att ha bott granne  med E4an  blev det nu bonnavägar. 390mm däcken blev utbytta mot regummeringar och plåtfälg. Muskler hade den fortfarande. Men som småbarnsmamma höll jag hastigheten, rädd som jag var om barnen.
 1996 var det slut iallfall, då såldes bilen med en begynnande defekt toppapackning, rost lite här och där, en krockskada i skärmen.
Många bilar har  har jag haft under årens lopp men den som  jag kört längst med var min gamle 900 turbo. 2 turboaggregat hann jag avverka. Originalet höll 20200 mil, sedan gick nästa sönder efter 2000 mil.  Den tredje höll tiden ut.
Det är inte ofta man ser en saab turbo av 83 års modell idag, de flesta är sönderrostade eller sönderkörda, men då det rullar någon på vägarna  flödar nostalgin. För inte så länge sedan  såg jag en cabbe 900  på Biltema, med den raka fronten. En vit, helt  skavankfri.
Varför väcker Saab och volvo från 70-80talet  minnen?  Kanske det hänger samma med  att Sverige på den tiden var SVerige, det var fortfarande en fungerande välfärd och  det svenska folkhemmet  kunde fortfarande skönjas i stugorna.
När revs det svenska folkhemmet.
Ja demonteringen  började väl egentligen tidigare, men en markant  föga  trevlig  milstolpe var mordet på Sveriges Stadsminister den 28 februari 1986. 27 år har gått, fortfarande är hans mördare på fri fot.
Jaja, Christer Pettersson men vem tror på sagor.  Sanningen  vet man antagligen det var med all säkerhet politiska motiv bakom. Men  man döljer det och det gör man med referens till rikets säkerhet. Precis som man på 70talet mörkade  horhusbesöken och pedofiler i regeringsställning. Ja jag refererar givetvis till Callgirl, filmen som gick uppmärksamhet, då den insinuerar på att SVeriges stadsminister, ja den stadsministern som sedan blev mördad,  köpte sex av 13-åringar. Scenen har klippts bort ur filmen  efter hot om stämning från familjen Palme.  Men slutscenen där flickan  blir hysterisk  efter att ha sett ministern på tv talar sitt tydliga språk.
Flickorna som sades ha sålt sex till ministrarna  har senare framträtt och uttalat sig.
Nåväl horhusbesök på statens bekostnad  har uppdagats senare också och de har belönats med landshövdingsposter och annat.  Ett och annat blåblodigt besök   där har också förekommit.
Saabs tidigare modeller 91,92,93 också kallade för oljeeldad djungeltrumma var föga  trevliga att köra. Den första bil som  var någorlunda schysst men med gubbastämpel var 99:an.  Själv hade jagockså en 99 ems, föregångaren till turbo, den första insprutaren.  Jalusi, emsfälgar, en rejäl stereo, livet lekte.
Motorvägen och den kurviga asfaltvägarna på söderåsen blev min lekstuga.
Saab var suveräna på vinterväg.  Under de sista  8 åren jag hade min gamla turbo i min ägo bodde jag på landet, grusvägar, snörika vintrar. Men den gamle saaben tuffade på, en och annan avåkning blevdet, men både bilen och jag var oskadda.  Grusvägen vi bodde på  inbjöd knappast till någon högfartsrace pga sina håligheter.  Liksom jag har nu, hade jag då dåligt med pengar, varvid det tillskillnad från nu snålades in på däck m.m. Vinterdäck var det inte lag på, så det var många vintrar  jag körde dagligen med  dåliga sommardäck. Hastigheten anpassades liksom det faktum att abs, antislir, antisladd var ett okänt begrepp så jag lärde mig att häva sladdarna och hantera bilen.
Volvo då, Saabs "värsta konkurrent" Ja det var ju gubbabil, sossecontainer etc.  140, sedan 240. Dessa fyrkantiga  skollådor med sina fyrkantiga strålkastare. Bensin  drog dem,  runt 1 liter per mil. Bensinen kostade runt 2-50-3 kr per liter, slutet av 80talte låg den på 4 kr ungefär . Så kom 740:n 1984. Med sin kilformade raka nos, blev den ganska populär. 740 kombi med drag och husvagn bakefter. Visst är det  "i hade iallafall tur med vädret över  den.
Saab och volvo var SVerige flaggskepp. Flaggskepp som ssäntes. Den första som  drog ut proppen var sören Gyll. Det var då utförsäljningen av Sverige började.  Nu är botten nådd när volvo är sålt till kina och Saab har gått i konken efter att  amerikanarna har haft sina skitiga fingrar i smörasken.  Detroitsyndromet. Men kanske  finns det ändå hopp när man läser artikeln ovan. Finns det då hopp för Sverige också.
ja det får vi väl hoppas.  Vi får väl hoppas att vi slipper  se Reinfeldt som stadsminister en period till, för då går det totalt åt helvete med Sverige och vi kan spika sista spiken i kistan  för folkhemmet.  Lövfen och gänget, blir det bättre. Njä, inte på många andra sätt, men när det gäller att värna om välfärden  å  hatar han iallfall inte sina landsmän och sitt folk.  Men vem vet, det dyker kanske upp en Mein kamp där också.
eller något annat lik i garderoben.
Den som överlever 1 år till med Regeringen Reinfeldt får se.
Vid tangentbordet
kågerödsmurveln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar