torsdag 10 april 2014

Det kontantlösa samhällets swishade baksida.

Swedbanks server ligger nere.Hd  Aftonbladet       expressen   Sydsvenskan
Runt om i världen sitter bankens kunder strandsatta. Det finns tom dem som enligt meddelande på swedbanks facebooksida  är strandsatta i San Fransisco och inte kan ta in på hotell.
Det sitter folk på krogen som inte kan lösa ut sig. Inte för att de inte har pengar utan för att banken inte fungerar.
Vi har lockats att skippa kontanter. Storebror staten tvår sina händer. Med det kontantlösasamhället upphör de svarta pengarna, tror dem.  Staten har full koll på vem vi äter lunch med eller  delar present med.  Vi svishar över pengar och tycker det är smidigt.  Så en kväll går Swedbanks server ner och deras tekniker står och river sig i huvudet. Kanske bör vi se detta som en varning vad som händer den dagen som vi har det kontantlösa samhället på riktigt och systemet havererar. Vi kan inte handla, vi kan inte gå från krogen.  vi kan inte tanka bensin och våra bilar kommer att stå  med tom tank utmed vägkanterna. Strax därefter kommer plundrarna när vi har lämnat bilen för att hämta bensin/diesel.
Vi är lika beroende av korten som vi är av elektricitet.  Visst är det skrämmande.
Min bil står med tom tank på parkeringen för att jag inte iddes tanka innan jag satte bilen.  Om jag behöver köra någonstans så är jag  lost, för jag har just swedbank. Har även länsförsäkringar bank, men vad hjälper det, när jag inte fört över pengar till LF bank innan swedbanks server packade ihopa.
det kontantlösa samhället visst är det under bar kaos det lämnar efter sig och efter tankens kranka blekhet.
Imorgon går vi alla till bankomaten och plockar ut kontanter för att ha för säkerhets skull. Om en vecka har vi glömt kaoset och  vi är åter kontantlösa tills nästa gång Swedbank sätter sina kunder i skiten.
En sak är säker, Swedbank skiter fullständigt i dig som kund, om du så får sova på gatan.
Cash is king. 
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar