måndag 19 maj 2014

Rota inte i AF:s stinkande byk.

Arbetsförmedlingens åtgärder ökar inte chanserna till jobb.
Vad beror det på. Jo som varje normal svensk i detta land vet är arbetsförmedlingen så långt från verkligheten som det bara går att vara. Handläggarna  tror sig vara Gud  och vill bestämma allt. En del handläggare älskar att förnedra sina  klienter eller offer.
Egna regler, exempel på det.
Jag har en tonåring i familjen som haft en timanställning i en butik och fortfarande har på pappret, fast det blir  inget jobb eftersom butiken skall läggas ner.
Jag uppmanade honom att kräva av handläggaren att han skall komma med i ungdomsgarantin.
Igår kom det papper att han inte fick jobba  på timanställning mer än 8 timmar i veckan.
Men enligt  reglerna har han rätt att vara med i ungdomsgarantin upp till heltid, det enda han skall göra är att  skriva på sin  blankett för närvaro att han jobbat, då dras den  hundralappen som han får per dag ifrån den ersättning på 3000 kr han får i månaden.
 Det senaste draget i  lekskoleaktiviteter för ungdomar är arbetslivsintroduktion. Då får ungdomen 75% av lönen, resterande 25%räknas som utbildning.  Javisst är det en bra ide, när det gäller yrkesutbildningar. Men nu står kommunerna i grepp att fixa billig arbetskraft.  De får också en ersättning för sitt "handledarskap på 115 kr per dag.
Maxtaket för lönnivån är 18750 kr och då ges ett bidrag på 2x arbetsgivaravgiften.
Utbildningsdelen får vara högst 25%. Men 25% innebär lönesänkning på en nivå som  redan blir maxad med sin a 18750 kr. ytterligare ett steg i lönesänkarstrategin.
Det berömda FAS 3 finns kvar, och nu har man även infört FAS 4, fast det heter något annat.
FAS 4 är för de förtappade själar som tvingas söka försörjningsstöd.
Det har ju även i vår kommun getts förslag gällande "motprestation, dvs jobba för försörjningsstödet.
Detta har tidigare varit olagligt rent generellt, men  lagen har nu ändrats, med alla partiers medgivande utom V.
Vänstern brukar inte ha mycket vettigt att komma med, men i det här fallet har man  tänkt till lite, kanske beror det på att det drabbar det egna ledet. Oavsett hur  det ligger till så är FAS 4 förkastligt. DÅ är vi snart tillbaka till  den tid i SVerige då vi hade statare. Folk som absolut inte ägde någonting, tvingades flytta  i oktober till  någon annan som ville ha dem mot mat och husrum och en mycket låg ersättning.
Då var det  att slita inom lantbruket, idag är det på någon kommunal förvaltning.
Visst, bostäder, mat etc, är väl generellt bättre och ingen behöver äta sur jäst sill, mögligt bröd eller sur mjölk. Men var tog lika lön för lika arbete vägen?
Det var det som socialdemokraterna stod för på 60-70talet. Har man helt övergett detta? Ja det är mycket som man har övergett och svikit sina väljare.
SD Svalöv har fått många nya medlemmar och en nystart med en  styrelse och förening som säger sig  vara aktiva.  Även här stod det att man är positiva till motprestation.
En sak är säker, jag är glad att jag lämnade det partiet i höstas. Efter min lilla dispyt med  Kent Ekeroth gällande jobbskatteavdraget som jag anser gynnar de  som har det bättre ställt och där man kapar  den offentliga sektorns kassa, alltså vård, skola omsorg. En sektor som redan idag är en stor katastrof och där många idag tvingas sätta livet till för att de blir nekade vård.
Jag älskar mitt land, vill inte bo någon annanstans än i SVerige, med rötter i SKåne och Småland så långt bakåt jag kunnat finna  kallar jag mig svensk, trots att jag är mörkhårig och så långt ifrån blond och blåögd som man kan vara.  Det här med blond och blåögd är bullshit. Det är finska karelen som står för de ljusa färgerna samt en bit in i Ryssland.  Helt uppenbart är att de som börjar yla om etnicitet inte  läst sin historia om folkvandring.
Men för att återgå till arbetsförmedlingen och det faktum  att arbetsförmedlingen är ineffektiv och inte klarar att leverera  sin uppgift, så vet väl alla det , det behövs inga konsulter till detta eller rapporter.
Men som vanligt  är Rosenbaddarna så långt ifrån verkligheten man kan komma.
ARbetsförmedlingen har betalat ut fel ersättning i 14 år.  Man varnar sina offer för att  rota i sakerna  och begära utredning om de fått för mycket i ersättning. Solklart har  övervägande fått för lite, annars hade man utrett ihjäl sig för att kunna jaga några offer.
Kontentan av detta med fel ersättning i 14 år är att ARbetsförmedlingen skapat så krångliga regler att de inte vet hur de skall följa sina regler själva.
Men arbetsförmedlingarna och förmedlarna ute i landet skapar sina egna regler.  Samma regler gäller inte på två närliggande kontor.
Själv har jag nu  trätt in i den berömda jobb och utvecklingsgarantin då mina akassedagar tagit slut under den utbildning jag gått i 1,5 år och som skulle varit färdig på 10 månader men som blev fördröjd, pga   arbetsförmedlingen bytte leverantör  mitt i alltihopa. Vi  "elever" FICK   både riva gamla stället, och bygga upp utrustningen på det nya. Ställa iordning, etc. Den nya utbildningen  stod helt stilla i 4.5 månader. Så givtvis frågar vi oss vad tjänade man på detta. Speciellt som det är dags för ny upphandling till nästa år. Var ligger logiken.  Det skiljde 600 kr per  intagen per vecka. 30 intagna som blivit försenade i 20 veckor.   Besparingen var 900 000 n per år. Men  ersättningen till de intagna  förlängs och  räknar vi ett snitt på 600 kr  per dag blir notan 1,8 miljoner, alltså ett minus på 800 000. 2 år  och  det blir ett överskott på 100 000.
En summa som AF får pynta ut i anställningsstöd till  personalen på den nya utbildningen där i stort sett alla är anställda med anställningsstöd. Till  den  nya anordnarens försvar  och fördel är att utbildningen blivit  modernare, och inte går i samma hjulspår som tidigare.  Men utrustningen var detsamma som fanns på Lernia, vilket var  utrustning från gamla Amutiden.
Samtidigt börjar marknaden för kyltekniker mättas och fortfarande spottar man ut   nya kylteknker  med oförminskad styrka, för AF har inte koll.
Så har vi  en annan galenskap på arbetsmarknaden. Bemanningsföretagen. Student consulting, Adecco, manpower, och allt vad de nu kallar sig för. Pga  reglerna  tvingas de anställa sin personal, eller konsulter som de kallar dem.  Men de vill inte dra på sig fasta lönekostnader så   lösningen är att bara anställa studenter.
den som studerar på högskola idag har goda chanser att få ett extrajobb. Men alla andra då. Är lösningen att skriva in sig på någon skola och kalla sig student.
Bemaningsföretagen, arbetsförmedlingen, alla gör de allt för att försvåra för den som är arbetslös.
Arbetsförmedlingen ja. Denna  forntidskoloss som har få förankring med verkligheten.
 Själv har jag ett  tillfälligt jobb  på gång på nära håll efter behov. Men eftersom de ev vill anställa mig efter vår lilla prövosejour över sommaren och tidigare besked från AF är att jag får inte jobba om jag skall vara aktuell för nystartsstöd ringde jag kundcenter och frågade.
Beskeden var lika många som handläggarna.
Jag får lov att ta tillfälliga jobb i JUGen, får jobba ganska mycket utan artt ersättningen  påverkas.   Mellan 8 och 17  må-fre anser AF att det är arbetstid, utanför detta  är det inte arbetstid och  jag skall alltså inte ange arbetad tid på rapporten.
Men kära AF, Sverige rullar på mellan 17och 08 och lördag söndag, dygnet runt i det verkliga livet, så då räknas inte de som  jobbar på ICA till 22 eller sjukhuset....poliser, taxi, busschaufförer etc.
I AF:s värld börjar alla 8 och slutar 17, helt solklart.
Men om nu min tilltänkta arbetsgivare vill anställa mig  efter sommaren, då får jag inte jobba mer än 8 timmar per vecka, fast helger coh kvällar räknades inte, fast det gör dem ändå..... OJOJ.
Min nye handläggare som faktiskt är väldigt vettig, vilket beror på att han är lika färsk som en morgonfranska, ville ta reda på vad som gäller. Rådet jag fick av honom var, jobba inte för mycket på timme.
De kan få anställningsstöd på lägst 50% och stödet följer med om du behöver jobba mer.
Men grejen var att vi ville testa varandra.
Så jag får jobba högst 8 timmar i veckan hos en tilltänkt arbetsgivare, men hos grannen i samma fastighet får jag jobba 100%. Nu kan ingen ge  slutgiltigt besked, för det kan man bara få när man söker stödet, alltså när min tilltänkta arbetsgivare har testat mig, fast eftersom han testat mig och jag jobbat där, får han kanske inte bidrag i 2 år vilket är lika länge som jag stått utanför arbetsmarknaden, men om han inte får testa mig, vill han kanske inte anställa mig.... Snurrigt eller hur.
Så har vi det här med JUG:en, där kommer jag att vara inskriven tills jag får jobb.
Men 1 gång per år gör man en prövning om jag  uppfyller arbetsvillkor för nya akassedagar.
Då baserar mina dagar på det jag tjänat och  kontentan av det hela kan bli att jag får lägre ersättning, men jag kan inte få lägre än det jag fick vid 65% ersättning av  min tidigare lön. Men då är nivån 80%, när det blir 65% av tidigare lön, ja då sänks akassan ändå. Så hur tolkar man det.... jo jobba inte för mycket, om du inte jobbar full tid, du kan jobba och få full ersättning från  försäkringskassan, bara du jobbar efter 17 eller innan 8 eller helger, men då kan du få sänkt ersättning eftger 1 år om du jobbar för mycket.
Vilken härva, ingen hittar ens någon tåt att dra i.
Inte ens juristerna på AF kan svara slutgiltigt på  hur reglerna skall tolkas.
SVerige har hög arbetslöshet - av vilken anledning.
 Ja fritt tolkat går det ut på att sänka lönerna och montera ner välfärden, precis i strategi med det sovande folket. Orsak 1 - REinfeldt
Arbetsförmedlingen är en institution som borde gått i graven med rasbiologiska institutet - orsak 2 AF.
Som grädden på moset har vi  flytt av företag utomlands, och  öppna gränser. Vi tar emot arbetskraft men ingen behöver den..... Fast det påstås att det behövs mer arbetskraft.
Ja snurrigt värre....
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar