torsdag 26 juni 2014

Myrornas mobiliserar för FAS 3

Ett misslyckat försök att legalisera Fas 3 står  Myrorna för.
Myrorna var ju en gång i tiden frälsningsarmens loppisverksamhet som byggde på ideella krafter.
Om det fortfarande är frälsis som håller grytan kokande på Myrorna vet jag inte. Men en sak vet vi och det är att det är en STOR fas 3-anordnare. 2500 personer går till myrorna varje dag och jobbar gratis medan Myrorna får 5000 kr per deltagare. Detta blir en summa av 12,5 miljoner. Samtidigt som man tar betalt för de varor som man samlar in. Tro inte att de skänks bort, nä de tiden är förbi när någon fattig kunde gå in och få kläder gratis eller till en billig peng. VAr det inte det som var meningen med Myrorna att hjälpa behövande?
Samma tanke som en gång var med Röda korset, Emmaus och alla de hjälporganisationer som hade s.k. volontärer som jobbade åt dem.
Även Emmaus har ett stort antal FAS 3 i sin verksamhet och man borde göra som många gör bojkotta dem.
Samtidigt är det  de enda loppisverksamheter som är kvar och öppna på dagtid. Ja öppettiderna. För 10-15 år sedan hade Emmaus öppet 2-3 dagar i veckan. Vet inte när det ändrades, men inte förvånad om det blev när fas 3 infördes.
Sverige är nog det enda land där arbetsgivaren får betalt för att låta folk jobba gratis, samtidigt som trälen får olika lön för olika arbete, för det blir resultatet. Den som har maxbelopp coh är med i akassan får jobba för 680 kr per dag och sedan går det lite mer än 100-lappen i skatt. Den som har minbelopp får 320 kr per dag. Den stackare som inte har någon akassa får gå på socialbidrag och beroende på hur många det är i familjen blir lönen olika.
Myrorna har fått stora skälvan nu, valet närmar sig och S med Löfven i spetsen har lovat att fasa ut FAS 3.
Vem skall då sköta myrornas verksamhet.
Man kan också fråga sig var pengarna tar vägen. Kollade nu på ratsit och det finns något som heter Myrorna AB, vars moderbolag är Frälsningsarmen. Frälsningsarmen är en intresseorganisation och gör alltså inget vanligt bokslut.
Med tanke på de 12,5 milj i bidrag från arbetsförmedlingen och de stora antal loppor som säljs hamnar omsättningen på gissningsvis runt 50-75 miljoner kanske mer.
Var tar de pengara vägen. Vem skänker frälsis sina pengar till. Eller man betalar dyra konsulter.
Att starta en ekonomisk FAS 3 förening är mer regel än undantag. Föreningen betalar sedan konsultarvoden till de inhyrda konsulterna, dvs de som tjänar pengar på verksamheten.
Ett praktexempel på detta är tex Omtanken i Landskrona som jag skrivit om tidigare. Där är det en  f.d. arbetsförmedlare som har hela handen i syltburken.
Detta har jag ju tagit upp tidigare och det går bra att läsa om det i mina tidigare bloggar. Läs här om konkurrerande  verksamhet. Detta skall enligt uppgift ha upphört, då kunderna inte blev riktigt nöjda med utförandet.  Arbetsförmedlaren idag driver FAS 3 dagis, dvs man samlar alla arbetslösa i en lokal där de sedan får sitta och söka jobb. Något som man gör mycket bättre hemifrån.
En bekant till mig  gick på FAS 3 dagis för ungdomar i våras. Han ville ringa på några jobb hemifrån, men fick inte detta. Det finns nämligen inga telefoner tillgängliga hos fas 3 anordnarna utan man förutsätter att den inskrivna skall använda sin egen.  Nu ville han ringa från sin hemtelefon eftersom hans abonnemang  har pott att ringa för. Men han fick order om att göra det på sin fritid.
Men vilken fritid. Att kånka med buss till Landskrona, vänta på bussen som går 1 gång per timme till svalöv och sedan byta till Kågerödsbussen som innebär 1 timmes väntan ytterligare om bussen från Landskrona är försenad, ger inte utrymme till något jobbsökande på "fritiden". Med 12-13 timmars bortovaro från hemmet för att deltaga på dagis/lekis på tider som inte är bussanpassade utan skall "likna" en arbetsdag blir det inte någon tid över att ringa på jobb. För när jobbar arbetsgivarna? Ja de går hem kl. 17. Det arbetsförmedlingen verkar ha  underlåtit att fatta är att fortfarande idag är arbetstiden 8-17 i många verksamheter. De har inte heller fattat att man kan jobba lika bra hemma.
Jag har själv haft min arbetsplats hemma ii 7-8 år.  Finns något som heter självdiciplin och det får man om man måste jobba för brödfödan.
Inga kundbesök, inga offerter, inga offerter inga  accepterade anbud, och därmed ingen lön. Slutligen inget jobb för säljer man inget så  blir man av med jobbet.
Mina arbetsdagar som säljare/projektledare var oftast långt över 8 timmar.
Däremot kunde jag ta mig friheten att planera min dag. Dvs jag kunde jobba  fram offertskrivandet och ta en ledig dag för att åka till Ullared 1 gång per år, förutsatt att telefonen var igång. Telefonen igång har jag haft varje semester.
ARbetsförmedlingen - ja de är inte anträffbara. Jag mailade min handläggare för 2 veckor sedan, först igår hörde han av sig, men inte med svar på mina frågor utan bara för att berätta att han var på kurs den dagen och att han tyckte jag skulle besöka öppet hus.
Men säg mig en sak, varför skall jag köra 6 mil t&r för att besöka af, när mitt ärende kunde klaras av via mail.
Ja givetvis skall besöket registreras och man kan skryta med bra besöksstatistik. Antalet förmedlare jobb är däremot sämre, för den verksamheten fungerar inte längre. Jobben hittar man inte på AF utan via kontakter och eget letande.
När det gäller myrorna kommer vi alltså framöver att se  tomma lokaler och nedlagda verksamheter. Jobbfabriken i HElsingborg kommer med all sannolikhet att ställa sina lokaler till förfogande, så även Virtuella historiska modeller.
Varje arbetsförmedling har sitt arbetssätt. Den som är inskriven i Landskrona får tex inte välja  anordnare av dagis själv  Medan den som går i HElsingborg får själv välja till viss del.
Fas 3 verksamhet med Zumbadans och porslinsmålning - det går våra skattepengar till allt för att anordnarna skall få 5-tusingen.
Den gamle ideen med beredskapsarbeten var kanske inte så dum ändå. Arbetsgivaren betalade 10% av lönekostnaden. lönen var avtalsenlig och akassegrundande.
Jobben som utfördes var jobb som behövde utföras och beredskapsarbetet ledde  ibland till anställning.
På lönen betalades skatt  och den anställde   fick ökad köpkraft.

vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

1 kommentar:

  1. Förra året var det debatt om det där på Myrornas fejjansida för då hade de gjort en vinst på 48 millar så omsättningen måste ju vara ännu större. Jag har också bloggat om Myrorna. http://fasan2.bloggo.nu/Myrorna-forsvarar-sitt-utnyttjande-pa-Brannpunkt/ Jag har förövrigt även sökt jobb på Myrorna och jag delger dig en kopia på mitt personliga brev. Hej!

    Jag heter Susanna och har noterat att ni söker en butikschef i Örebro. Jag meddelar härmed mitt intresse för denna tjänst.

    Vad kan jag då erbjuda er, jo jag kommer i mitt arbete att fokusera på att förbereda Myrorna för den dag fas3 och andra helt meningslösa arbete utan lön åtgärder avvecklas i det här landet. Att utarbeta planer för att de som utnyttjas gratis utan lön snarast får sina anställningar omvandlade till lönebidragsanställningar. (gäller de som uppfyller kraven för lönebidrag jag tänker inte tolerera nått fusk för att få fullt friska personer till lönebidragsjobben) Varför då jo för att det kommer att vara nödvändigt dels för att denna vansinniga arbetsmarknadspolitik inte kommer att hålla i längden dvs sötebrödsdagarna för arbetsgivare inom åtgärdsbranschen kommer snart vara över när politikerna inser att det här geschäftet bara kostar en jäkla massa skattepengar till ingen nytta och dels för att de som tar emot folk från dessa åtgärder som gratis personal börjar att drabbas av en oerhörd badwill.

    Mitt fokus som chef hos er kommer att verka för att Myrorna återigen blir en seriös organisation som drivs av lönebidragsanställda och volontärer.

    Jag är medveten om att det kommer att bli ett mycket tufft jobb eftersom att ni under åratal utnyttjat svaga fattiga människor som tvingats jobba gratis hos er för att inte mista sina bidrag. Det var ca 800 personer som dog på Estonia och nästan alla svenskar känner någon som dog eller är bekanta med någon som känner någon som dog, men när det gäller er är det nog så att nästan alla känner någon som blivit utnyttjad av er som gratis arbetskraft.

    Jag är inte religiös men tycker att Jesus var en häftig snubbe och gör allt för att leva efter hans motto och Jesus skulle inte ha accepterat den verksamhet som bedrivs av Myrorna i dag. Det är jag övertygad om.

    Jag tror säkert att ni kommer att kasta denna ansökan i papperskorgen, men om några år kommer ni säkert att komma ihåg den och ångra ert val

    Med vänlig hälsning

    Susanna Svensson

    SvaraRadera