tisdag 30 juni 2015

Ett steg i rätt riktning.

1979 tog jag ställning mot kärnkraft. 15 år gammal och en skamfläck för den socialdemokratiska familjen som jag är uppväxt i. en familj som levt i en lögn om sitt ursprung.  min mormor hette Carla Evelina, hon påstod att hon föddes som Branting och var brorsdotter till Hjalmar Branting.  Regelbundet påmindes jag om att jag skulle tänka på var jag var kommen ifrån.   Scouterna diskvalificerades efter 1 år och det var unga örnar som gällde.   Scouter var för högdjuren och kapitalisterna.  Det  blev ett år i unga örnar och efter att ha varit på ett läget där mitt ben fick ett bad i en koskitblaja  och  de bruna allvädersstövlarna blev indränkta med koskit både invändigt och utvändigt så  blev det inte mer. Efter några år gick jag på kfuk-kfum:s  torsdagsträffar i den närliggande kyrkan istället.   Nåväl nu i efterhand så inser jag det komiska i sammanhanget när  min mormor  med den inbitna livslögnen drog med mig och min kompis som var dagbarn hos oss för att titta på brantingstatyn i  Folkets hus.  Idag vet vi att ett släktskap med den personen är inget att vara stolt över, utan idag är jag stolt över att inte vara det.  Tack vare Branting så fick vi rasbiologiska institutet, tusentals kvinnor och män för den delen också fick tvångsteriliseras på lösa grunder,  man lobotomerade  psykpatienter och tvingade kvinnor till sena aborter och därefter sterilisering.   Branting och Mengele, visst kan man dra paraleller.  Dock fick de steriliserade kvinnorna ohc lobotomerade männen leva vidare, istället för att sluta  sina dagar i gaskammaren.  Ibland  leva vidare som levande döda.
Nåväl, trots påverkan hemifrån vad jag skulle tycka som 15 åring så stod jag fast vid min åsikt om kärnkraften och  gör så fortfarande  idag 35 år senare. Jag har fortfarnde kvar  knappen med nej till atomkraft och tidvis har jag haft en bild av loggan som  profilbild på facebook.  Har det retat något så bjuder jag på det.
Ibland är jag tacksam mot marknadskrafterna.
Profetiorna om nedstängning av kärnkraft senast 2010  har sagt att vi kommer inte att ha någon industri kvar, vi kommer inte att ha råd att värma upp våra bostäder, elen kommer att bli dyr, väldigt dyr.
Nu är elen så billig att  man beslutat att stänga ner ett  verk i  oskarshamn och ett i Ringhals.
Profetiorna om att elen inte kommer att räcka till, den el som produceras av vattenkraftverken samt den förnyelsebara energi som  man under resans gång har  lanserat. Sol vind vatten är förnybara energikällor. Dock har vindkraftverken sina nackdelar i form av ljud och givetvis är jag en av dem som går i täten för att  stoppa Vaktmästarfamiljen i Kågeröd från att   bygga vindkraftverk på söderåsen. Sunda förnuftet säger att 180 meter höga verk på söderåsen  är  horribelt.   När det finns slätten..... där det dessutom blåser  364,75 dagr per år.    Men att man idag avveckar kärnkraften och  att elpriserna är billiga, beror i huvudsak på andra orsaker. eftersom jag under mer än 10 år jobbat med energibesparande åtgärder  så vill jag givetvis tillskriva  värmepumpen detta.   När oljan  blev dyr, startade man elpatronen i den gamla oljepannan. Den som vet något om en oljepannas funktion vet också att vid eldrift får pannan en verkningsgrad på 60% om det är ett väldigt gammalt lik, ibland ännu sämre.  Som pricken över 1 sätts pannan på 80 grader och den stackars elpatronen  jobbar 24-7.  I en oljepanna finns det  antingen en växlare som vid oljedrift blir väldigt ekonomiskt för varmvattenproduktion men vid eldrift blir inneffektiv och räcker dåligt till, att den är ekonomisk beror på att man inte behöver varmhålla i samma grad som vid beredare, vid elpannedrift är det långsammare uppvärmning, det tar  sin tid att koka upp temperaturen.  Det sjunker snabbt och en elpatrons effektkurva är linjär.  Den dönar knappast på med 25 kw direkt, utan startar 3 kw i taget i de flesta fall och med 4 minuters mellanrum. I annat fall riskerar hela kvarter att släckas pga blåsta säkringar. Nåväl för 10 år sedan  infördes ett konverteringsbidrag som slängde ut de flesta oljepannor. Villkoret för att få  bidraget var att  man installerade pellets, fjärrvärme, eller  markvärmepump.  Svenska folket får något lyriskt över sig när någon skriker bidrag och  jag hade en del kunder som  glatt satte in både värmepumpar, solpaneler och pellets brännare i vedpannan för att komma åt bidraget som vid tillfället var 14000 kr för  att konvertera bort oljan och 7000 kr för solpanelerna, slutsumman hamnade många gånger på 300 000   och i hemlighet skakade jag på huvudet  över hur  enkelspåriga folk var.
Men  elpriserna var under några år höga   och energibesparande åtgärder fortsatte  utan konverteringsbidrag, När rotavdraget infördes då ökade det igen, dock inte till  nivåerna under guldåren 2005-2007. en del av de investeringar som gjordes under  guldåren  gav så undermåliga produkter att det många gånger kunde varit billigare att köpa olja.   Kunskapen i vvs/värmepumpsbranschen var väldigt dålig och fabrikanterna lovade guld och gröna skogar.
Men det som detta bidragit till samt då den  växling som nu skett till förnybara energikällor har gjort att trots kärnkraftivrarnas lobbande för  kärnkraften   är alltså stängning av  kärnkraftverken.
Konsekvenserna för kärnkraften har blivit att vi idag använder betydligt mindre el än för 10 år sedan, trots att vi idag har  flertalet datorer och tvapparater och vi slösar mer på hushållselen. Men värmepumparna har sänkt förbrukningen och  det faktum att elen under några år sköt i höjden har också gjort att vi har fått luftluftare i stort sett i varje hus med elvärme, men även fjärrvärme, gas etc, till fjärrvärmebolagens stora förtret.  Så äntligen  stängs dessa  giftspridare  ett efter ett. Jag blir inte förvånad om vi inom 10 år  har stängt alla kärnkraftverk. Dels  har många  energikrävande industrier  packat ihopa och flyttatt, men huvudddelen kan vi tacka värmepumparna för.  Med 1 kw drivenergi kan vi värma en villa som vid elpanne drift kräver 6 kw.
Hur får vi då gratisenergin.
Värmepumpen är inget hokus pokus.   Drivenergin kommer vi inte ifrån.
Men det som styr det berömda copvärdet, dvs det som felaktigt kallas verkningsgrad. (Verkningsgrad kan aldrig bli högre än 1)  Men när även  höjdare inom värmepumpsindustrin står och säger verknigsgrad så används det  kontinuerligt, det är också en  benämning som de flesta känner till och vet  vad det står för.
Det som  avgör om vi har högeller lå gverknigsgrad är förångningen.  Förångarens kapacitet och framförallt temperaturen på  den s.k. kalla sidan.A och o är inte tillverkarnas rollsroycemodell utan det är borrhålet och värmesystemt som avgör om det blir bra. Allt annat är bara lullull.
Fjärrstyrning, är trevligt och det är ganska kul att sitta  i bilen och höja/sänka värmen, kolla energiförbrukningen, men det är inte det som värmer huset eller ger oss mindre elräkning
Nåväl vi är många som gläds över att det nu faktiskt tack vare de många gånger förödande marknadskrafterna nu faktiskt går ått rätt håll.
Om 500 år, kommer våra ättlingar att skaka på huvudet och  förfasas över hur deras förfäder förstörde jorden och  tryckte ner strålningsbenägen materia i berget i tron att det var ofarligt att förvara där.
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar