onsdag 15 juli 2015

Extratjänster i fas 3 spår

Så skall fas 3 försvinna. Det utlovades i valet. fortfarande har vi inte sett något   resultat av detta.
Det utlovas extratjänster på 75% med avtalsenlig lön.
de resterande 25% skall den  extratjänstanställde studera eller söka jobb.
Hur de 25%  skall  ersättas svamlas det rejält om.
Ingen som svarar  på något. Skall den anställde  gå till en jobbcoach och sitta av tiden eller vad är det tänkt.
Att pengarna stannar i samhällets kassakista i form av att arbete utförs  i samhällets tjänst är  absolut inte helt negativt. Av två onda ting.....  Inget kan väl vara värre än när skattepengar går i halsen på fas 3 anorndnarna typ jobbfabriken eller virtuella historiska modeller, omtanken m fl. Tom ABF som säger sig vara arbetarnas bildningsförbund har lierat sig i denna smutsiga soppa. och låter sina intagna sitta av tiden med att titta på film, läsa böcker, snacka skit och annat.
jodå det  stämmer. både i Lund, Landskrona ohc Hässleholm finns det folk som sitter av sin tid på dagarna efter ibland ett par timmars kånkande på buss för att ta sig in.
Ett effektivt sätt att bryta ner människor som inte är effektiva och lönsamma.
Arvet efter Reinfeldt har för alltid satt sina ärr i samhället. Cancersjuka nekas behandling, trots att det finns, men den är inte tillgänglig efter Region X budget och direktiv.  enbart de n som kan betala själv överlever.
Här kan man se tydliga likhetet med Hitlers utsortering av mindre önskvärda i samhället.
Kanske skonsammare än  gaskammaren men effekten är detsamma. Människan förlorar tron och hoppet och viljan att leva. Den som förlorar sin livsvilja och gnistan kommer på ett märkbart sätt att försvinna.
Tidigare var det Tuberkolos somkallades för den bleka döden. Antibiotikan och Sulfan  satte stopp för TBC:s härjningar. Idag är det fas 3 och Reinfeldts arv som är den bleka döden.
vi har idag fått ett tydligt två tredjedels samhälle där 1/3 står utanför dne allmänna välfärden och gottebordet vid goda tider. Vid stramare tider  inlemmas man i den allmänna börsen och får  bistert betala  och en än mer tyngre ryggsäck läggs på axlarna.
Visst är det märkligt att  man vart 4e år vaknar ur sitt ide och plötsligt ser hur illa ställt det är och lovar förbättringar för ALLA. allt för att få deras åtråvärda röst. Men se det positivvt alla FAS 3are. Vart 4e år 3dje söndagen i september är du en attraktiv medborgare. Dagen efter är festen över och du slängs återigen ut på bakgården

Den som är arbetslös idag och går på sina stämpeldagar är förhindrad att jobba hur somhelst. För  som jag skrivit i mina bloggar tidigare genom åren, så får man inte jobba hur som helst. Den som gått vidare i fas 1 och 2 får jobba men måste passa sig för att jobba för mycket Visst är det märkligt, man får inte jobba.
Bemaningsföretagen som är ytterligare ett av  arbetsmarknadens akilleshäl kryper runt  reglerna med garantilön genom att anställa folk som har minst 51%  annan sysselsättning.  I övrigt skall dessa stå i givakt för bemanningsföretaget.
oseriösa, ja det kan ma nutan tvekan kalla dem för. Studentconsulting, Academic Work, Manpower etc är företag som har dessa villkor. Bäst vore om alla bojkottade dessa företag så att de inte fick in några  slavar.

Själv har jag nu fått den intressanta erfarenheten av att gå hos jobbcoach. I min enfald trodde jag att en jobbcoach kunde ge mig något, så direkt i anslutning till att jag anmälde mig på af den 25 maj 2015 bad jag att få en jobbcoach.   Tanken var att främst frisera till mitt cv och personliga brev och den skröna som sägs att en jobbcoach har bra kontakter. snart har 2 månader gått och trots att jag skrivit om mitt cv två gånger coh skcikat infon till henne har hon inte  skickat tillbaka den med en fräck layout, vilket hon påstod sig vara en hejare på. Däremot har hon uppmanat mig att söka jobb på facebook...... registrera mig på linkedin..... och  vistas mer på sociala medier.
Inget av detta är något nytt på horisonten. Mitt personliga brev som jag brukar få bra respons på i vissa fall  förkastade hon helt, max 1/4 sida. Kluddrat och jiddrat med tider så det står härligt till har hon gjort. Skrev en sak på en tavla och så har detta ändrats 2 gånger ytterligare.  Trots att jag meddelat  henne 3 gånger om att jag jobbat vissa dagar då jag tagit på mig extrapass på mitt jobb som personlig assistent så efterlyste hon mig och frågade var jag blev av. Sedan skulle hon meddela af att jag hade jobb, trots att  jag tydligt förklarat att det är en timanställning som normalt innebär max 30 timmar per månad i huvudsak nattpass , men där det pga ordinarie personals semester  gett mig några extrapass på dagtid.
Inloggningen som jag erhöll den fungera fortfarande inte, och felmeddelandet som kommer upp berättar att det är error report på databasen med "utbildningsfilmer".
Forfarande nästan 2 månader  senare har hon inte tipsat mig om  något jobb, inte utnyttjat sitt "kontaktnät" utan  det är enbart ren rappakalja som kommer ur munnen på henne.  För att inte råka illa ut nämner jag inte företagets namn men det börjar på samma bokstav som ett välkänt mjölkchoklad.
Faktum är att om det inte funnits arbetslösa att köra med och sysselsätta  hur många arbetslösa hade vi då inte haft i landet.   Stackare som bl.a IVAN daza hade fått sälja sin fashionabla lägenhet på östermalm i Stockholm. Ivan DAza är den person som drivit det numera  konkursade  jobbfabriken, en förvaring för fas 3. Ej heller Mats Persson i Landskrona, den f.d. arbetsförmedlaren hade kunnat leva så gott genom sina  x antal bolag som  inriktar sig arbetsförmedlingen som kund. Vad skulle de göra då de stackarna.
Driva flyktingförläggning, precis som Bert Karlsson.  Han jiddrade för 1 år sedan att det inte gick ihopa.
Men precis som hela övriga svenska folket har hävdat så täljer han vitt guld med  kapsåg ur den svenska kassakistan idag.  Näjessverige i all ära, men det ger inte i närheten av  flyktingboende. Så vad blir nästa drag, göra om skara sommarland till flyktingboende Det finns väl hotell och stugor där också.....
 Slutligen för att knyta an till extrratjänster.   Lite bättre än fas 3 får  man väl ändå säga att det är. Pengarna rinner inte ut ur kassakistan direkt genom   fas 3 anordnare och aktieutdelningar. Det ger en lön, som förvissom inte ger mycket mer än akassan, men för de sämst  lottade som inte har någon akassa  ger det trots allt en möjlighet att  få en lön, sjukersättning, gå med i akassa etc.  för de sämst ställda i samhället,  är det ett steg upp ur den förnedrande  bottenlösa dyn, Men för  andra som arbetat tidigare och är med i akassan, är det...........................

vid tangentbordet
Kågerödsmurvlen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar