torsdag 6 augusti 2015

Wallraffing med af och jobbcoach-uppdaterad 4-9

Åtskilliga berättelser figurerar  om jobbcoacher och af:s utspel.
Nu i väntan på att sommaren skall bli ett minne blott  och förmodligen kommer att gå till historien som sommaren som regnade bort, En väntan på att branchen skall börja anställa och söka personal igen. Denna väntan har jag spenderat på diverse ströjobb men också  med nöjet att gå hos jobbcoach. Det är ett av de större företagen jag har blivit inskriven hos, bad om det själv, eftersom jag gärna ville ha utomstående kritiska ögon som granskar mitt cv och personliga brev.
Började där i mitten av juni och nu 8 veckor senare, så har absolut ingenting hänt.mer än att jag har den höga äran att  vara där 2 gånger i veckan.
3 jobbcoacher har jag träffat, en vikarie för den ordinarie som har semester. Vad har dessa åstadkommit,  nja, faktiskt ingenting.
Efter mycket om och men lyckades jag få en inloggning. Väl inloggad blev jag uppmanad att kolla på webbinarier. Dvs inspelade föreläsningar. Tyvärr  fungerade det inte då servern berättade att jag fick error report.   en lånad dator inloggad på företagets nät till trots, så fungerade det inte.  De två timmarna gick fort och hon skulle fixa  det till nästa gång. det är nu 4 veckor, och fortfarande har jag inte lyckats få fram ett enda webinarie.  Fick uppgifter att skriva, göra en research om branschen, den som känner mig, småler säkerligen. Är det något jag kan så är det branschen och  vilka företag som är framåt.   3 företag skulle jag göra en fullständig research med diverse ej relevanta  frågeställnngar och i jobbcoachens fotspår skall jag  i redovisningen sälja in mig själv....  Men vänta lite nu, det där cv:t som jag ville ha hjälp med, det är ju min säljsida. Den förkastade jobbcoach nr 1.  Efter 5 veckor tröttnade jag på henne, trots att jag skrivit om det 3 gånger, och hon skulle   "designa det så det blev  lite highlights över det. Nåväl då  tryckte jag ihopa infon till den sida hon ville ha. Min cv som från början bestod av 7 sidor, blev 1,5 sida efter mycket möda och enligt mitt tycke  mycket relevant info försvann.  för har man 30 års arbetslivserfarenhet, är det inte det man skall ha i sitt cv då,Nåväl Jobbcoach nr 2, blev informerad om mina  alster och hon hade ingen dator med sig..... Men mig veterligt har de  webbaserade plattformar, och bör kunna logga in från en lånedator.  Hon lovade titta på det,  dagen efter  dag 2, som var planerade heldagar, men som krympte till 45 minuter, då jobbcoachen hade annat för sig. Kl 3 blev halv 12 för den sista och jag mötte en stressad jobbcoach  på väg till stationen, efter diverse ärenden i stan.  Fortfarande lyser det granskade cv:t med sin frånvaro. Har nu påtalat  jobbcoach nr 3  problemet med det utlovade cv:t. Mycket nogsamt informerade jag att jag jobbade den dagen som det var coaching, men fel info hade givits och jobbcoach nr 1 har fortfarande semester,  jobbcoach nr 2 0 3 får inte jobbcoach nr 1 meddelande och mail.  varvid jobbcoach nr 3 hade tagit vid.  Besöket varade 10 minuter, information om en arbetsintervju dagen efter  och ev komma senare gavs. Svaret, jag sätter dig som närvarande, du behöver inte komma.
Så fortfarande när det gått mer än 2 månader  har huvudsyftet inte uppfyllts.  Att  ett redigerat och uppdaterat cv granskas med "proffsets ögon". Söker jobb, ja det gör jag dagligen, och har erhållit ett vikariat på timanställning.
Denna blogg har jag skrivit på under 4 veckors tid, därför kan det kännas lite hoppigt för den som läser.
uppdatering -  
 Då var jobbcoach nr 1 tillbaka idag. Jag påpekade det där med cv, men hon försvarade sin kollega att hon inte hunnit.. Nä det är ju förståeligt, när  alla privata ärenden skall hinnas med, på den tid som det skall jobbcoachas.  
Jag informerade om att jag fått annan timanställning än min gamla som ligger utanför vad som  är rimlig körsträcka och där det inte blir  några timmar på minst 2 månader  i höst. 
Jag betonade också att jag inte sagt upp timanställningen, utan har den kvar. 
hon ville ha kopia på anställningsbeviset på nya, jag visade det  i form av ett foto på telefonen.  ÄR restriktiv med  att lämna kopia då jag hört rykten om att de får betalt för varje "anställning" som deras intagna får. 
Eftersom hon inte lagt två fingrar i kors för att   hjälpa mig att få något jobb, så   skall det dröja i det längsta innan det lämnas.  måste väl räcka att visa det för AF? Eller...........
Hon ville också ha exakta timmar datum och klockslag på vad jag jobbat, även de dagar som varit utanför aktivitetsgarantin. 
Det stör mig något att  vuxendagiset skall få bonus och kredit för något som jag ordnar själv. 
att sitta vid ett bord, lånad dator och söka jobb, är det effektivt, bara för att man "ska" vara där. 
Hon håller iallafall på att man skall vara där, hennes två vikarier, var mer angelägna om att  få det avklarat. 
Nåväl uppdatering följer. I wallraffs spår.  
uppdatering 13-8
Så har jag nu fått den stora äran att träffa jobbcoach nr 4. Det var chefen för kontoret denna gången eftersom jobbcoach nr 1 var sjuk.  Dock kändes hon något mer seriös. Vi pratade lite och jag påtalade cvt med jobbcoach nr 2. Hon hade då noterat att jag bara skickat  ett examensbevis. jag tog fram mailet och hittade då alla kompletta filer, alltså vidarbefordrat en ansökan jag gjort dagen innan.  hon noterade detta och jag får vänta ytterligare en vecka på feedback på mitt cv. 
Samtidigt som jag var där var det också en kurdisk man där som bott i Sverige i 8 år, men i den aktuella kommunen i 3 år, tidigare bott i mellansverige där han jobbat något i butik.  Han levde på försörjningsstöd. Han ville jobba i butik eller på restaurang, från de stora kedjorna var det avslag då han hade brister i  språket och inte visste vad tex mjöl, tvättmedel etc hette. Han hade bara gått en kurs i svenska. Utan tvekan vore det en fördel med en kurs i Svenska först och främst, men det förde hon inte på tal.  
Han bodde hos en kompis, hade ingen egen lägenhet. Jag upplevde en stor frustration över att inte ha jobb och ingen bostad.  Vi pratade lite grann, han kunde dock engelska relativt bra och vi övergick till engelska emellanåt.  I övrigt tillförde jobbcoach nr 4 ingenting på kartan och efter 2 timmar kom jag ut från dagiset för denna veckan.  
Det var inte tal om anställingsintyget, men  fortsättning följer säkert i detta. 
Slutligen har jag konstaterat att jag nu gått där i 10 veckor, nästan 11 och fortfarande har jag ingen inloggning till webinariet, det har dock inte varit tal om detta någon gång sedan det kom på tapeten första gången. jag har inte fått tillbaka mitt cv, däremot  tillryggaläggger jag 4 mil varje dag jag är där.  8 mil onödig körning, som belastar både miljön och min ekonomi. Men visst det är väl trevligt att komma bort från vår lilla byhåla för ett tag och jag passar på att handla på maxi och andra affärer när jag väl är i "stan".  Espressohouse får också ett litet besök för en liten latte.  
Ja så har då äntligen jobbcoach nr 2 hört av sig. Den text s om jag själv tycker är för intetsägande, endst 1/3 sida och helt intetsägande, var perfekt..... mitt cv tyckte hon att jag skulle trycka ihopa än mer och bara ha de sista 5 åren  specificerade. 
jobbcoach nr 1 har börjat vurma för att jag skall välja  deras företag vid nyvalet om 3 veckor, annar småste jag börja introduktion, och hon vet att jag jobbar så bara att maila och säga till. Samtidigt gör hon vilda försök att  övertala mig att söka jobb 100 mil hemifrån efterosm det är där jobben som värmepumpstekniker finns. Ena stunden  hävdar hon att jag har giltiga skäl att vara bunden till orten  i nästan stund  har ja g det inte. 
Ja fortsättning följer, Vad hon gör förresten, jo privatsamtal på kontoret, timslånga samtal..... 
Så var det några veckor sedan jag  rapporterade här. 
Det har hänt lite saker.
Jag började som timvik på  ett lssboende. Gick utbildning för att ge medicin, delegering kallas det för. en hel omständighet för att  ge medicin och det sysselsätter många damer detta, framförallt att dokumentera. Blev också medveten om att som personlig asssistent blir man upplärt att tex ge microlax som i princip kan vara fara för brukaren. 
Nåväl det som hände dagen efter var att jag åkte iväg på en anställningsintervju  35 mil norrut. Företaget ringde mig 10 minuter efter att jag mailat ansökan och bokade tid. 
Jag fick jobbet innan jag kommit hem från resan. 
Besök hos af, sökte min handläggare som är som fantomen. Alla har hört talas om honom men ingen har sett honom. Trots att jag bad honom ringa upp förra veckan  och några gånger tidigare så återkommer han inte. Pratade med en annan  handläggare, som var väldigt vettig och hon sa det är fler som säger samma sak, han tar inte kontakt. Nämnde då också för henne om dagisverksamheten hos jobbcoachen. 
Hon la meddelande till hanläggaren redan förra veckan om att jag ville byta jobbcoach. Hon berättade då också att kontoret på orten skall läggas ner. 
Sökte på skoj på företaget och det finns mängder med kritik mot företaget som trots att det varit känt i flera år fått fortsätta med löfte om bättring.  var också på besök hos jobbcoachen, men gav upp att söka jobb då  datorn som jag fick tag i  tuggade och hackade, nätet var segare än  ett torkat tuggummi. Jobbcoachen väntade jag snällt på, men hon pratade i telefon som vanligt och hade ett nytt offer. När ajg ämnade gå öppnade jag dörren till henne för att meddela att jag gick bort till AF. hon sa att hon hade inte tid att prata då, utan skulle på företagsbesök på em och var inte där då. 
hon ville ha telefonkontakt dagen efter. 
Nu har jag fått reda på att hon får bonus på jobbet jag fått och det stör mig  enormt, för har hon tillfört något åt mig, för att jag skall få jobb, nä knappast, kommit med en massa förslag om  provisionsförsäljarjobb. Min bransch som jag har en gedigen och omfattande utbildning samt en högskoleexamen i, vilket nu gett mig jobb  har hon inte en aning om. 
Kontoret skall stänga och det är nog det klokaste beslutet hittills. Tyvärr lär hon bara flytta runt till annat kontor. Kom också fram till  att det är samma jobbcoach som min son hade i fjol, somlikt en äggasjuk höna jagade hans anställnigskontrakt. 
Ett jobbb och en praktik som han själv ordnat. 
De profiterar på samhället, och även på de individer som själv löser sin situation. 
Det vore dags med någon form av kvalitetssäkring på jobbcoacher. 
Noterade också en annan sak igår. Öresundsbemanning, som är en fas 3 anordnare, där F.d. chefen  för Af är delägare i ligger vägg i vägg med AF. Var riktit sugen på att gå in och spela dum och "söka jobb där". Me n tyvärr räckte inte  tiden till. 
Den dagen jag börjat jobba och inte längre är arbetssökande kommer jag att avslöja  vilken jobbcoachföretaget  är, liksom att lägga ut länkar  med kritik på företaget.
Uppdatering 18/9
Så var det dags att avslöja jobbcoachen. 
Naturligtvis är det Miroi som det handlar om, vilket många har gissat.  Jobbcoachen meddelade att hon SKALL ha mitt anställlningsbevis. Sista gången jag skulle vara där,  valde jag att  ge fan i det.  Hade ju fått jobb och hade lite annat att göra. hon ringde 5 minuter efter att min tid började och efterlysté mig.  Var min sista dag där och hon skulle göra en "slutredovisning" till af för att meddela vad jag gjort för att bryta min arbetslöshet. Detta är totalt onödigt då jag redan redovisat detta varje månad via min aktivitetsrapport. 
Hon började hävda att jag inte hade något jobb när jag började där,  detta stämde inte, och eftersom jag fyllt i en hel drös med lappar  om skonummer, jobb favoritmat etc,  borde hon kunna leta  upp detta. 
Så fick du ett jobb till....  ja, och sedan ett som jag hann jobba på en dag, 
Så kom hon fram till frågan, hur det gick på min arbetstintervju dit jag fick en betald tågresa, som förvisso var bokad på fel dag av AF, vilket gjorde att jag betalade resan själv iallafall, men det är en annan historia. 
Hur gick det där, jodå, jag kom dit,  pratade med dem, och gick därifrån. Sedan lite annat svammel, men slutligen kunde hon inte hålla sig längre, och  ho nfrågade nå fick du jobbet. 
Ja det ringde, mig, och vi pratade hit och dit,  så tja, jag fick jobbet och börjar på måndag.  Då råkade hon avslöja att jag var en av de få som fått jobb under året som gått av de som varit inskrivna på Miroi.  
Sedan kom hon fram till hur mycket hjälp jag fått, och då  drog jag upp det här med väntan på cv:t. 
Populär när det är jag nog inte, och någon kopia på mitt anställningsbevis, tänker jag inte lämna. 
Det är jag nämligen inte tvungen till enligt AF. 
Så nu vänder vi blad oc hförhoppnigsvis kan jag avsluta kapitlet af och coach. 
Hur fick jag jobb då, jo genom att själv vara aktiv, och ge fullständigt fan i jobbcoacher och af, rättning i ledet, men jag gick min egen väg ändå.  
vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.


 


Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.  

1 kommentar:

  1. Jobbcoacher är nyttiga idioter.
    De parasiterar på systemet.
    De skor sig på arbetslösa och verksamheten kring dem.

    SvaraRadera