måndag 29 oktober 2012

rävspel går före sunt förnuft.

 

Så har jag ikväll varit på mitt första KF sedan mamma blev sjuk. Jag som egentligen tänkt lämna allt vad rävspel och politik heter har omvärderat mina tankar. En av anledningarna är att jag anser at det är för mycket brister i samhället. Tex inom vården, där jag tyvärr fått en stor erfarenhet om hur det INTE skall fungera.
Två starka centerkvinnor har skrivit en interpellation angående bristerna i den pallitativa vården, efter att ha fått brev från drabbade. Undertecknad har också bidragit med ett brev efter tidningartikeln om interpellationen.
Det är viktigt att det tas upp och att det inte mörkas av tjänstemän, chefer och annat som inte känner igen sig.
Jag var själv på väg upp och delta i debatten, men tårarna satte sig som en kruka i halsen och jag fick lägga all energi på att bekämpa tårflödet istället. Birgitta Jönsson från S ville ta del av breven, men skyllde på sekretessen. Jag skickar gladeligen så många kopior som behövs till vederbörande samt lite ljudfiler från diverse möten. Ljudfiler där det klart ohc tydligt framgår hur kränkande dessa damer beter sig.
Någon dag när jag har ork och kraft nog att redigera bort bruset och klippa bort de långa sessioner som går innan möten börjat skall jag lägga ut det här på bloggen.
Så kom det upp en motion om våldsutsatta kvinnor. Tyvärr verkade det som att prestigen och käbblet fick gå före behovet för det blev otroligt nog avslag.
Teoretiskt sett fungerar det säkerligen jättebra när det gäller hjälp till misshandlade kvinnor. Me ni verkligenheten….. Det är också en sak man oftast glömmer, kvinnan eller mannen som blir misshandlad eller får utstå annan kränkande behandling har inte ork nog att ta sig ur skiten. Lite stöd där att veta att när ja gsläppt bomben så vet jag var jag skall gå är jätteviktigt för att våga.
Självfötroendet hos dessa kvinnor är oftast på rejäl minus. Fysisk misshandel är inte det värsta många gånger utan det är den psykiska, många gånger kombinerad.
Själv har jag flertalet gånger lämnat ut nycklar till vänner som vill släppa bomben om skilsmässa. Även om det inte handlar om daglig misshandel så är det skönt att kunna stänga dörren och gå därifrån, ialllafall för några dagar tills allt lagt sig för mannen som oftast är helt ovetande om den förestående skilsmässan.
SÅ har vi ikväll den värsta stormen i modern tid i USA. Frankenstormen Sandy. Det visar hur sårbart samhället är. Vete sjutton om inteUSA är betydligt mer sårbara än vad vi är i Sverige.
Ja att vi är elberoende det såg vi i december i fjol, när vi var utan ström i 18 timmar.
Får se imorgon hur mycket det är kvar av landet OVERthere.
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar