torsdag 18 oktober 2012

Vårdchef saknar verklighetsförankring

http://www.skanskan.se/article/20121018/SVALOVLANDSKRONA/710179870/1398/-/palliativ-vard-maste-bli-mer-organiserad


Efter ett års fightande för min mammas välbefinnande känns det hånt att verksamhetscvhefen i Svalövs kommun inte känner igen beskrivningen på bristerna i den pallitativa vården.
Outbildade vikarier har bara satts in en gång, påstår hon. Det är ingen dålig bemanning.
Detta samtidigt som det pågår en utredning inom kommunen, vars resultat verkar lysa med sin frånvaro, och som enligt utredaren kommer att leda till en lex Sara anmälan.
Om detta är för att tysta och lugna obekväma anhöriga till de drabbade och hoppas på att tiden läker alla sår, så kan jag direkt grusa den förhoppningen.
Om jag så skall hålla på och anmäla i 10 år, så skall det bli ett sant nöje. Undertecknad hade tillsammans med utredaren ett möte angående de allvarliga brister och händelser i vården som förkortade min mammas liv med några månader. Två anmälningar gjordes, den ena 1 månad innan hennes död, man hade inte ens behagat svara på denna innan anmälan nr 2 kom in och min mamma var död.
Det handlar inte b ara om pengar, även om syftet hos Mona Hirsche verksamhetschef, som med all säkerhet i första hand har som mål att presentera fina siffror på pappret. Det handlar om inställning både hos chefer och personal. Med all sannolikhet är det denna dam som tog beslutet att stänga korttidsenheten i TEckomatorp och ha ”korttidsboende” på alla enheter i kommunen. SKillnaden i kompetens och inställning hos personalen på Ängslyckan och Åsgården var ljusår ifrån varandra. Som jag skrivit i tidigare bloggar fick mamma inte sin medicin under första dygnet på Åsgården. Ingen visste var den var, och vem som skulle ge. För en cancerpatient är det viktigt att få sin medicin för att vara så smärtfri vederbörande kan vara. Att det är stora brister i pallitativa vården är solklart. Vad Mona Hirsche håller på med kan man ifrågasätta. Kanske rädda sitt eget skinn. Men det är många som gärna” flår bort det skinnet”. Min personliga åsikt är att vederbörande som oftast är oanträffbar är så långt ifrån verkligheten att man kan ifrågasätta hennes lämplighet som chef.
Min egen anmälan till socialstyrelsen är under författande och det skall bli ett sant nöje att trycka sänd på denna. Jag kommer också senare att lägga ut den i sin helhet på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar