onsdag 3 april 2013

Skd ägnar sig åt att spy galla över piratebay.
Oavsett vad man tycker om detta, dvs den som har  finansiella intresse i film eller musikbranschen gillar det inte, alla andra bryr sig inte så finns det andra aspekter att fundera över.
Jag älskar dansbandsmusik. Redan från barnsben spelades det dansband och elvis etc hemma.  Jag har nämnt detta i mina bloggar tidigare.
Som jag skrev fö rnågon månad sedan konstatterade jag att de lpskivor som fanns  bland kvarlåtenskapen efter min mamma  är en kulturell skatt.  Ekonomiskt är det inte värt något, men  skrämmande nog har utvecklingen gått så fort att  många band som  spelade under dansbandens stora era och epok, dvs när folkparkerna  var som mest populära, deras musik håller på att försvinna för alltid.
Vi slänger våra lpskivor.
Jag har  sedan jag skaffade mina första cdskivor för 24 år sedan levt i villfarelsen att  all musik finns att köpa eller få tag i, CD skivor med bättre ljud än de gamle slitna vinylskivorna.
 Men i samband med att jag gick igenom mammas gamla lpskivor så  fick jag ett ruskigt uppvaknande.   Det enda som finns av 60 och 70talets  lokalt kända dansband som gav ut 1-2-3 lpskivor, spelade  5-10-15 år  är just gamla lpskivor som vi vräker ner i containern allteftersom vi tömmer våra barndomshem eller renoverar hemma för att få det så minimalistiskt som möjligt. Ett usbminne md musik, är allt vad som behövs.
 Det b örjade med att jag letade efter Ingmar Nordström. Fann bara samlingsskivor, inte cdversionen av deras saxparty, eller sveningvars första  lp från 66. Låtar som ligger påbakspår, spelas sällan i radio och faller i glömska.
 SÅ ur den synvinkeln är piratebay ovärderlig. DEn som har gamla lpskivor lägger ner oerhört mycket jobb på att föra över sina gamla lp till mp3format. Något som är mycket tidsödande om man har provat.
För filmindustrin är det säkerligen annorlunda, så även digitala böcker, då dessa  oftast är producerade i större upplagor, inga lokal förmågor, för de skriver redan på nätet, gratis i form av krönikor, bloggar etc.
Någon större skillnad på att låna lpskivor och spela in på gamla kassettband som vi gjorde för 20-30 år sedan eller spara på datorn, ja det ser inte jag.
Så vill vi ha  SVen-ingvars tidigae skivor, Ingmar nordström, som slutade spela 1991, tidiga utgåvor av vikingarna där stefan bosch spelade, så   är det digitaliserade mp3:or som står till buds.  En kulturskatt att vara rädd om.
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar