måndag 24 september 2012

billigare alternativ finns så länge


http://www.skanskan.se/article/20120921/SVALOVLANDSKRONA/709209848/1398/-/tvingas-betala-for-tag
Så var vi där igen.
Söderåsbanan dröjer. Kommunen vill inte skjuta till pengar. Men köpa mark till överpris går utmärkt. Inte samma kassa…..
Pengarna kommer tillbaka.
Ja vi pratar väl samma tidsperiod som en medinvestering i Söderåsbanan. 50 år hävdar Ekelund gällande Söderåsbanan.
Det man skall komma ihåg är att ingen är väl negativ till att köpa marken i Torp, utan det man hänger upp sig på som skattebetalare är att det slåss med armar och ben för att betala 400% av marknadsvärdet. Bara korkade kommunpolitiker skulle gå med på en sådan sak. Det är dessutom inte deras egen plånbok som de leker med. När det gäller söderåsbanan skall pengarna tas ur kontot för skola barn och äldreomsorg. Men absolut inte markköp. Fortfarande har inte full redovisning skett om var pengarna, dvs både räntekostnader etc skall tas ifrån under det antal decennium som kommer att gå innan tomterna blir attraktiva, om de någonsin blir det. Man påskyndar planändringen så att det kan säljas som tomtmark. Bara kommunpolitiker kan göra sådant. Vi minns väl skolmatsaffären. En idag styrande politiker slogs med armar och ben för att forsera fram det. Opinionen talade sitt språk och den rösten var så otäck att parterna hoppade av. Det märkvärdiga i sammanhanget är att en av de största kritikerna tystnade effektivt när han fick en plats i fören.
Hur gör man kommundelarna i Norr attraktiva. Ja ett billigare och snabbare sätt än att vänta på att det skall bli pengar över som inte borras ner i Hallandsåsen är att stoppa in fler bussar, snabbbussar från Svalöv till Bjuv. I bjuv går tågen 2 gånger i timmen, 1 gång i timmen till Kristianstad.
Men bussen till Bjuv tar 1/2 timme, vilket beror på att den skall inom varenda mjölkabord i Billesholm. SKippa turerna inom Billeshåla. Ingen har dött av lite motion och avståndet från de mest avlägsna delarna av Billeshåla är inte längre än vad vi har från hållplatserna i norr och söder i Kågeröd. Vi pratar runt 1,5 km från bya gräns till byagräns, kortare avstånd om man sneddar tvärs över. Med en snabbbuss som går via Kågeröd, Billesholm, Bjuv kommer att bli väl använd. Idag är det åtskilliga som avstår från att åka kollektivt för att bussarna dels går 1 gång i timmen, tar för lång tid och ger för lång väntetid på Kristianstadståget som ju även går till Helsingborg.
Man bör också ha en linje från Röstånga till Kågeröd. Inte svalöv utan Kågeröd, eftersom Kågeröd är centralare och mer i mittpunkt. Idag är kommunikationerna urusla i Röstånga och få väljer att bosätta sig där om det finns altnerativ. Bussarna i Kågeröd har trots allt gett ett rejält lyft.
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar