måndag 3 juni 2013

Klippan kommun backade

Så fick jag precis  vidare information om familjen i Klippan.   Kommunen räknade helt galet, de räknade bara lånekostnaden inte driftkostnaderna för det ingick i hyresnorm, men den totala boendekostnaden låg under maxgränsen för boendekostnad.
 Jag är jätteglad att de fått rätt men samtidigt  förbannad, för  om man inte ligger på  och informerar om att man vet vad som står i lagen och vad som gäller så försöker dem lura och bedra sina invånare.
Det var ju tom så att Socialnämndens ordförande Sinclair  påpekade för mig, väldigt surt, gissar jag, att andra kommuners politiker inte brukar lägga sig i  grannkommunernas angelägenheter.
Men  sånt här gör man inte som  politiker utan som medmänniska och vän.  Man skall hjälpa sina medmänniskor och underlätta vardagen för för de som har det svårt.
 Men samtidigt som jag är glad för fmailjen är jag skitförbannad på Klippan komun och övriga myndigheter. för uppenbart kan man inte lita på myndigheter att de som jobbar med frågorna kan lagen och gör det bästa för medborgaren som söker och behöver hjälp. Vem kan socialtjänstlagen. Jag kunde inte den innan  min mamma drabbades av cancer och jag fick lusläsa lagen för att hon skulle få hjälp. Ja och så hade jag ju klart hjälp av min gode vän Erling som kan lagen  på  sina fem fingrar. 
Faktum är att lagen är klar och tydlig. Tyvärr är synen på medborgare som tvingas söka försörjningsstöd väldigt verklighetsfrånvarande bland många politiker.  DEn som söker skall göra rätt för sig.... det är en vanlig fras. Senaste utspelet var från KD i Svalöv om  att begära motprestation.
Den familj som tvingas leva på akassa  hamnar direkt under normen för försörjningsstöd. En akassa som inte höjts på 12 år.
Faktum är att den sänkts under de här 12 åren.
Allt i linje med Reinfeldts låglönestrategi för att skapa en fjärde och femte samhällsklass.
Mamma hjälpte många mot myndigheterna. vi  har båda fått skriftens gåva och vad är bättre än att låta andra  få del av denna förmåga och gåva.  En släktegenskap som är väl värd att ta hand om och utveckla.
 Så Jag fortsätter  i mammas fotspår att hjälpa mot myndigeter, att läsa och tolka socialtjänstlagen.
Retar det någon, ja då bjuder jag på det.
Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar