lördag 29 december 2012

Den bortre slutstationen


http://www.sydsvenskan.se/sverige/foretagare-skor-sig-pa-fas-3/
Hela Sverige verkar inse hur misslyckat det är med FAS 3, förutom anordnarna av meningslösa slavarbeten och dagisverksamheter som erhåller 5000 kr i ersättning för varje FAS 3 som man tar in.
Det är solklart att jobbfabriken endast har ett enda syfte, att förvara, skapa statistik och framförallt komma åt de 5000 kr per deltagare. De har brett ut sig som en cancersvulst i hela landet Stockholm, Malmö Göteborg Norrköping. De städer där man kan få flest deltagare utan att anstränga sig.
Den som en gång hamnat i fas 3 har svårt att komma ut. Detta beror på flera saker. Dels gör naturligtvis inte anordnarna av FAS 3 aktiviteter något för att göra något åt deras situation, då förlorar de ju sitt anordnarstöd, ju flera arbetslösa desto bättre!!! Arbetsförmedlarna eller de oftast konsultande jobbcoacherna är inte intresserade av gamla fall. Jobbcoacherna lär förlora en kund om en fas 3 får arbete.
Så har vi fas 3 som inte har någon arbetslöhetsersättning, detta system är väl något av det mest kränkande Regeringen Reinfeldt har lyckats åstadkomma. Ett bra sätt att få bort odugliga arbetslösa som har någon som kan försörja dem.
De arbetslösa som har en bra social status, säljer knappast allt vad de äger och har för att få någon krona i socialbidrag. Har den en arbetande partner så räknas dennes inkomst in också. Altl av värde skall avyttras först, så godbye till villan med de låga lånen och den ganska nya bilen.
Gör man det om man kan undvika. Nä knappast.
Vidare har vi ytterligare en sak när det gäller socialbidrag.
Om en bidragstagare får ett deltidsjobb, så räknas 100% av lönen av från socialbidraget. Det är alltså mer lönsamt att ligga på soffan och spralla sig trött.
Vi har ju ett exempel när det gäller Svalövs kommun, där man i tidningen slog sig för bröstet och berättade hur duktiga man var som ordnat sysselsättning i 2 månader till socialbidragstagare, i folkmun, folk som går på soc.
2 månader, vad innebär det. Jo gratis arbete, för kommunen räknar av lönen mot bidraget och går 3 månader tillbaka i tiden, så varken lön eller semesterlön får den vederbörande behålla. Tvärtom, man räknar inte av de merkostnader som de t innebär att ha ett jobb jämfört med att bara gå hemma.
Men visst såg det bra ut i tidningen 2 månaders jobb istället för bidrag.
Så det kommunen tog ur kommunkassan, och satsade på arbetslösa kommmuninnevånare utan statlig akasseersättning, det håvade man in med andra handen.
hittad een artikel om just detta och det finns förslag på ändring. 25% av lönen skall man få behålla om man jobbar deltid. Nu anser jag att detta inte räcker.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5188450
Det borde vara minst 75% upp till en viss nivå. Men givetvis skall ingen kunna jobba 100% och ändå få behålla sitt bidrag. Någonstans går gränsen. Men 2-3000 kr per månad är en bra morot och sedan en trappa nedåt. Visst kostar det en slant, men den som lever på soc har det dåligt ställt. Kanske är det kul att kunna ge barnen en extra julklapp, gå till tandläkaren, sköta om sin tänder, köpa vinterkläder, allt sådant som oftast en bidragstagare drar in på. Speciellt tandvård är ett dilemma som oftast innebär stora kostnader efter långvarigt bidragsberoende.
Soc tar bara akuta kostnader, inte förebyggande, de akuta kommer inte direkt, man bryter inte av tänderna efter 1/2 år, förutsatt att tandstatusen skötts tidigare. Det kommer efter ett antal år och då är det svårt att ta de kostnaderna även för någon som jobbar. Socberoende innebär oftast betalningsanmärkningar vilket innebär cash betalning hos tandläkaren etc. Dålig tandstatus innebär sämre hälsa, sämre hälsa leder till sjukdomar som kan innebära att dne drabbade inte överlever. Ett effektivt sätt att minska befolkningen alltså….
Vidare kan man konstatera att den som idag uppbär arbetslöshetsersättning, är ensamstånde har några barn hamnar under gränsen för socialbidrag. Många drar sig för att söka, vilket är fel. Arbetslöshetsersättningen är löjligt låg 680 kr per dag som mest . Det innebär att en person som har 90 kr i timmen i lön slår i taket vid heltidsarbete. Det är knappast någon som har så dålig lön idag om det går efter avtalsenlig lön.
En industriarbetare idag har från 130 kr i timmen och uppåt. Det är väl dags att höja akassan, istället för att lasta över allt på kommunerna. Fler och fler fackförbund tecknar extra försäkringar för sina medlemmar. Men det tvingar också folk att vara med i facket.
Detta är verklig dubbelmoral, varför skall man tvingas vara med i facket. Facket försäkrar, facket förhandlar heter det. Bullshit. Facket fösäkrar ingenting, det är arbetsgivaren som tecknar och betalar försäkringarna.
Alla arbetsgivare är tvingade attt teckna försäkrinar för sina anställda. Däremot är det oftast mer övergrpande för den som arbetar på ett företag med kollektivavtal. Många fackförbund, speciellt lo-förbunden har hutlösa avgifter 7-800 kr i månaden, medan unionen tex har mer humana avgifter. 356 kr i månaden betalade jag tidigare till mitt fackförbund.
För mig är det självklart att vara med, dels med tanke på den extraförsäkring som jag fått genom unionen. Men också det faktum att jag arbetat på mindre företag och har ett par gånger fått ta hjälp för att få ut min rättmätiga lön. Som säljare är man utsatt och blir oftast drabbad av företagens girighet. Semesterlön, provisoner retar av någon anledning arbetsgivarna.
Tex sa min gamle arbetgivare Värmia SYD till mig att jag inte skulle ha någon semesteersättning utöver 0,8% på min provison. Med en fast grund lön på den tiden på 5000 kr i månaden för deltidsjobbet på 50%, då jag kombinerade jobbet med ett assistenjobb nattetid pga. dåliga tider, gick det inte att hålla semester. Jag kontaktade facket, eftersom jag har ganska bra koll på regler när det gäller den biten. Jag fick min semsterlön men inte förrän i september samma år. Att jobba utan semester bäddar för utbrändhet. Semester med nåbarhet via mail och telefon bäddar också för utbrändhet. Jag jobbade så i flera år, men har lärt mig en läxa . Semester är semester. Dygnet runtjobb existererar inte längre.
Lite gnäll om att det inte fanns med i kalkylerna. Men det fanns med i kalkylerna att hyra segelbåt och segla med frun, på firmans bekostnad. Personalvård gick det som…. Synd inte skattemyndigheten gjort revision på det företaget, de hade gjort ett storkap. Att köra med fruns nya bil som inte var reggad på henne, vem eller vad det var registrerat på tänker jag inte kommentera här, till Schweiz och åka skidor det gick bra. Alla familjens bilar var dieseldrivna liksom företagets, enhetlig policy både privat och i företaget alltså….
Nåväl där fick jag nytta av mitt medlemskap.
Arbetslöshetsersättningen ja. Jag går själv på något nu som kallas för aktivitetsersättning under min utbildning. Men de äter på mina akassedagar, så när jag är färdig med min utbildning är jag i fas 2…………..
Trots att jag endast varit arbetslös i 5 veckor, är jag alltså i fas 2, detta eftersom de knaprar på mina stämplingsdagar.
Visst är det sjukt att när man som jag då aktivt forcerar fram ett beslut om utbildning för att komma tillbaka till arbetsmarknaden genom att fixa en handläggare första arbetslösa dagen, istället för att kallas efter 8veckor och sedan på eget initiativ besöker skolan skall straffas med att det knapras på mina stämplingsdagar.
Många av mina studiekamrater har varit arbetslösa länge. Några är i fas 3.
För något år sedan var fas3 utesluten ur utbildningar. Idag är det yrkesutbildningar som är tillåtna, men i övrigt är de arkebuserade från detta.
Om en fas 3 skall få gå utbildning är helt beroende också på handläggarens goda vilja, ett horn i sidan och det är nobben direkt.
Reinfeldt-ligan gillar det här läget, det sänker lönerna i Sverige, det är det man vill. Att tvinga folk ta både 2 och 3 jobb, att slita ut sig i förtid och vara en god medborgare och dö dagen efter 65årsdagen. Ultimata medborgaren. Inga meningslösa sjukdomsbehandlingar som bara kostar pengar, ingen belastning på pensionskontot.. Men eftersom alltfler är så oförskämda att man lever till 70, så bör naturligtvis pensionsålder höjas till 70 och för att vara på säkra sidan till 75… Tillbaka till forntiden, i framtiden.
Sverige har varit ett fantastiskt land, med en välfärd som byggdes upp på några fåtal årtionde. den raseras nu med en rasande takt. Äldrevården privatiseras, hemtjänsten, konkurrens. Våra skattepengar forsar ur landet.
Slutligen sökte jag på jobbfabriken på ratsit, men hittade ingenting som heter så. Inget organisationsnummer på ders hemsida. Dags att ta framluppen alltså. Resultatet kommer.
Vid tangentbordet
kågerödsmurveln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar