För 20 år sedan skrev Fredrik Reinfeldt, då ordförande i Moderata ungdomsförbundet en bok om sina visioner om moderaterna och dess framtida politik.
Boken är så dåligt skriven att det ger intryck av att vara skrivet av en förvirrad person. Han hoppar hit och dit och plötsligt skriver han om en tjej vid namn Johanna i dagboksform. Boken är mycket svår att få tag i, men jag hittade en länk där den kan läsas i sin helhet, med publicistens förklaringar om innehållet.
Den är alltifrån läsvänlig och man får läsa texten flera gånger för att få någon form av sammanhang. Jag sa till min son innan idag att den är skriven på ett mer tungläst sätt än praktisk kylteknik, den kyltekniska bibeln som alla kyltekniker använder sig av och som härstammar från 40talet och sedan uppdaterad dock ej till fullo.
Nåväl kylteknik och dess fackspräk kan väl ses som tungläst för den oinsatte, och ju mer man läser och lär sig, desto mindre krånglig är den att ta till sig. Men visst, lite pedagogik vore inte fel i denna stofilistiska krinnofientliga bransch.
Men det var inte kylteknik som jag skulle ta upp här utan betydligt allvarligare saker och jag väljer att delvis återge vissa rader ur boken i sin helhet just för att belysa hur förvirrat det är.
Texten är kopierad från ett dokument i okänt format, därför kan det hända att jag missar lite i redigeringen. Men det är innehållet som är viktigt och i texten får vi, om vi orkar läsa den, en bild över vad han tänkt sig, hans text genosyras av förrakt mot det svenska samhället och "det sovande folket"
Följande text är hämtad från sajtens författare som också lagt in en del kommentarrer, därav väljer jag att återge hela deras text.
- 4. Förord till piratutgåvan
”Det sovande folket” är boken som alla citerar men ingen har läst. När Fredrik
Reinfeldt skrev boken 1993 hade han året innan i en maktkamp mot Ulf
Kristersson tagit över makten i det Moderata ungdomsförbundet – på mandat
att föra dem in på en mer konservativ bana. På 124 sidor sammanfattar
Reinfeldt sina visioner efter sina två år i riksdagen. I fem kapitel
presenterar han först dystopin, sedan handlingsprogrammet, dess
implementering i det dagliga livet, de moraliska ståndpunkterna de bygger
på samt avslutar med ett ”exempel från verkligheten”. En slagkraftig
vision från en ungkonservativ tänkare, kan man tänka, redigerad av ingen
mindre än den framtida vapendragaren Per Schlingmann. Men ändå är Det
sovande folket, två år in i Fredrik Reinfeldts regeringstid, mycket svår
att få tag på. Trots att dess författare intagit den mäktigaste posten i
Sverige har den inte kommit i nytryck, och på de få bibliotek i Sverige
där den funnits är den registrerad som försvunnen eller sedan länge
borttagen ur hyllorna. Vad beror detta på? Först och främst borde det
kanske påpekas att publikationen i fråga knappt kan ses som en ”bok”, utan
om den skulle publiceras i standardformat med normalstora sidor,
marginaler och typsnitt mer skulle bli ett ”häfte”. Alla som dessutom
försökt köra Det Sovande Folket genom en kopieringsmaskin vet dessutom att
det är ett exempel på mycket dåligt bokbinderi. Vidare är den mogna
dispositionen vi presenterade senare mer en illusion i vår mening att visa
välvilja – egentligen är ”boken” ett hopkok av spridda texter. i
- 5. Kapitel 1, ”Sovhjärnorna”,
börjar med att en 28-årig man dör - en otroligt skicklig litterär
blinkning, redan i den första strofen. Mannen har dött ”välfärdsdöden”, i
ett framtida samhälle pacificerat och försoffat, där allt sköts från TV:n,
mat intas i pillerform och Socialdemokraterna och Folkpartiet har gått
ihop till ett parti som nu förslavar mänskligheten - ”sovhjärnorna”. Allt
kontrolleras av staten, till och med vädret. Känslor är förbjudna. Ingen
är någonsin utomhus. Huxley och Bradbury för de som inte tycker om
subtilitet. 28-åringens far är dock välfärdsstatens ansvarige för
bidragsfrågor, och får en känslomässig reaktion när han märker att
avkomman av hans donerade sperma har avlidit som får honom att ifrågasätta
hela statsystemet. Detta gör att han går till ”Mästaren” som är hans gamla
lärare, och berättar det för honom. ”Mästaren” väljer in honom i ett
upplyst hemligt sällskap där alla genomskådat välfärdsstaten. Ridå. I
kapitel 2 presenteras många av de citat som blivit återproducerade när
boken nämnts. Reinfeldt menar att Socialdemokraterna förtrycker det civila
samhället, och frågar sig hur det kan väckas från ”hjärntvätten”. Som
fiender utmålas utöver vänsterpartierna även folkpartiet och ”stora delar
av centerpartiet”. Motsägelserna är många i de snabba kasten – svenskarna
är enligt Reinfeldt ”mentalt handikappade”, samtidigt som hans moderater
ser människan som ”i det närmaste ofelbar”. Svenskarna söker sig till
kollektiv, samtidigt som de strävar efter ensamhet. Tanken att ”bara allt
politiskt beslutsfattande försvinner blir människan helt befriad och inga
problem kvarstår” presenteras utan att förnekas – och visar en tydlig
koppling till partikamraten Anders Borg som 1988 menade att han som
statsminister ”inte skulle göra ett jota” i TV-programmet Diskutabelt med
Robert Aschberg. Senare i boken läggs även grunden för varför politiker
inte ska få besluta om välfärden: de skapar inga egna resurser.
”Utanförskap”, ”avknoppning” och ”generation av fuskare” är också uttryck
som presenteras i detta kapitel som Reinfeldt tar med sig i sitt framtida
politiska arbete. ii
6. I kapitel 3 blir ”boken” istället en dagbok för
den helt vanliga tjejen Johanna, som dock under endast en dag lyckas göra (och
notera) ett stort antal gärningar som gör henne till ett gott exempel i
Reinfeldts ögon. Johanna vaknar före väckarklockan, reflekterar över motion,
umgås med sin farfar, äter fullkornsbröd, reflekterar över felet med
”ungdomsbostäder”, tänker på hur mycket spanjorer tycker om EG, hejar på
Djurgården, källsorterar, skriver brev, åker kollektivt och reser sig där för
gamla damer, umgås med sin mormor, skriver en insändare om hundbajs, visionerar
över eldrivna bussar, kommer extra tidigt till jobbet (en moralisk plikt!),
pratar mer med sin mormor, äter sallad, tänker på att det är viktigt att klä
sig rätt, tänker på alkoholens dåliga inverkan, köper miljövänligt tvättmedel,
avsäger sig all form av narkotika, planerar segling, läser om spansk historia,
lär sig framkalla fotografier, umgås med sin syster, förbannar kollektiv samt
ställer sig tveksam till ”lösa förbindelser”. Allt på en enda dag. Johanna är
en fantastisk kvinna. I kapitel 4 skriver Reinfeldt tio nya budord. De finns
att läsa på sida 106. Det är även i detta kapitel vi får stifta bekantskap med
argumentet att inget stöd över svältgränsen ska skattefinansieras. Detta för
att inte ge folk en ”falsk trygghet”. I kapitel 5 vill Reinfeldt slutligen visa
att han lever som han lär, och lägger ut om hur han var med och anordnade en
insamling till svältande barn i Afrika när han var vice ordförande i Sveriges
centrala värnpliktsråd.
Här följer boken.... dvs de kapitel som jag anser är väsentliga, de som handlar om demonteringen av välfärdsstaten och visionerna hur ett samhälle i den moderata ideologin ser ut. /Kågerödsmurveln
. Kapitel 4
Ansvar, moral och egna normer –Det nya
medborgarskapet.
- Väck det sovande folket
- För att moderaterna skall kunna
framkalla det allsidighetens samhälle som eftersträvas krävs en strategi
för hur de av välfärdsstatens omhändertagandefilosofi passiviserade
svenskarna skall väckas. För att klara den uppgiften krävs det att vissa
centrala frågor får tillfredsställande svar. För det första måste en ide
om vilka mänskliga egenskaper som krävs för att få ett starkt civilt
samhälle presenteras. Därefter måste svaren sökas för hur dessa mänskliga
egenskaper växer fram och till sist vilket politiskt ansvar som finns för
att framkalla dessa egenskaper.
Jag har
tidigare påpekat att redan slutsatsen att vissa människor är passiviserade
utmanar den moderata synen på människan. Hon kan inte på samma gång beskrivas
som ofelbar och kapabel att stå på egna ben om hon samtidigt är passiviserad
och ständigt söker statlig trygghet. Det är ett pedagogiskt problem att beskriva för väljarna att
de tenderar att efterfråga för mycket bidrag. Bertold Brecht har på
ett mycket talande sätt varnat för effekten av ett sådant resonemang när han
raljerar över politikerna som borde byta folk eftersom de inte är nöjda med
deras beteende. Att väljarna alltid har rätt är den devis som de flesta
politiker följer, precis som olika företag säger att kunden alltid har rätt. De
politiska partierna tillskriver sina politiska motståndare, eller bara
politiker i största allmänhet, negativa egenskaper. Medborgarna är däremot
alltid kloka. Det är naturligtvis riskabelt för en enskild politiker med
ambitioner att bli omvald att utmana och hävda att vissa människor inte beter
sig bra. Den typen av angrepp används ibland men då oftast på marginella
grupper eller intresseföreträdare.
Dessa människor eller grupper ställs då i
motsatsställning till "vanligt folk". Moderaterna är som andra
partier i detta avseende. Kritiken mot oönskade beteenden exemplifieras i
moderata utspel med politiska motståndares idéer eller olika intresseorganisationer.
För att väcka det sovande folket krävs mer än så. Moderaterna måste våga utmana
och även rikta sig direkt till medborgarna för att framföra kritik. Alla människor är alltså inte ofelbara utan
vissa beteenden är klart oönskade. Det måste man våga stå för om väljarna
skall fås att förstå att även de måste ändra sig för att det civila samhället
skall fungera. Det måste i naturligtvis kompletteras med beskrivningar om att
det är politiskt beslutade system som i de flesta fall bäddat för den mänskliga
passiviteten. Självständighet och egna normer Kritiken mot de oönskade
beteendena kan beskrivas utifrån de goda exemplen. Istället för att bara
kritisera bör man peka på positiva egenskaper. Det finns en lång rad
medmänskliga egenskaper som vi uppskattar hos en partner och en god vän. Det
behöver inte nödvändigtvis vara samma egenskaper som ur ett samhällsekonomiskt
perspektiv är intressanta. Det är framförallt fem egenskaper som om de finns
närvarande hos medborgarna påverkar den politiska statens utbredning. -
Självständighet, medborgare som eftersträvar självständighet i politisk
bemärkelse kännetecknas av att de inte litar på eller överlåter åt staten eller
andra politiska nivåer att klara deras försörjning eller garantera deras
välbefinnande. Detta gäller inte bara i det korta perspektivet utan i än högre
utsträckning i ett längre perspektiv, över flera generationer. Strävan efter självständighet gör att
medborgaren för egen del ser till att vara dels ekonomiskt oberoende men också
kapabel att själv och i sin nära omgivning sörja för sin egen omvårdnad vid
sjukdom och ålderdom. I Sverige
uppmärksammas bara det omvända problemet, när medborgare är beroende av sina
medmänniskor, vilket märkligt nog beskrivs som ett stort problem och används
som ursäkt för att bygga ut den offentliga välfärden. Reell självständighet
förutsätter ekonomiskt oberoende för sig själv men i förlängningen också
förmåga att skapa tillgångar som förs över till kommande generationer, för att
även de skall kunna vara ekonomiskt oberoende. Åstadkoms inte detta är
medborgarna från det de föds för sin försörjning och sitt välbefinnande
beroende av staten. Om staten miss- lyckas, om politikerna inte förmår infria
utställda löften, riskerar annars medborgarna att stå utan skydd från fattigdom
och ohälsa. Moderaterna brukar beteckna detta som välfärdsstatens hjärtlöshet.
Först görs medborgarna beroende av välfärdsstaten, sedan tar välfärdsstaten på
sig fler uppgifter och till en kostnad som den inte förmår leverera. Resultatet
blir att medborgare som inte längre är självständiga drabbas av att inte heller
staten kan garantera deras välfärd. I
det korta perspektivet kännetecknas Självständigheten av att medborgarna med
sina inkomster förmår täcka sina kostnader varje månad. Kostnaderna får då
inte till någon del vara subventionerade
av statliga eller kommunala bidrag. Dessutom måste medborgarna vara försäkrade mot den ' typ av kostnader eller
mänskligt lidande som följer av oväntade olyckor, som kan drabba både en själv,
medmänniskor eller ens egendom. I det längre perspektivet måste medborgaren också vara försäkrad mot
generationsövervältrade kostnader. Statliga budgetunderskott eller
utställda löften i statliga socialförsäkringssystem likt pensionssystemet
intecknar, om det inte finansieras direkt, framtida generationers skapade
resurser. Självständigheten kräver ekonomiskt oberoende. Medborgarna skall
själva kunna finansiera sina icke subventionerade kostnader varje månad och
därutöver sätta av till besparingar för sin egen och sina eventuella barns
framtid. Denna självständighet uppnås inte bara via att peka på behovet av
skattesänkningar. Det är en moralisk fråga också. Det måste finnas en vilja
från medborgarna att bli ekonomiskt oberoende och att inte acceptera politiska
ingrepp i prisbildningen på någon marknad via subventioner och bidrag. Den som eftersträvar
självständighet sätter ett egenvärde i att inte vara beroende av bidrag i någon
form. - Eget ansvar, självständigheten kompletteras aven vilja till eget
ansvarstagande. En vilja att växa och utvecklas genom att successivt ta allt
större ansvar för sin egen livsföring, sitt eget och sina närmastes
välbefinnande. Ansvar tillsammans med frihetsbegreppet är det mest centrala
ordparet för förståelsen av moderat politik. De måste alltid kopplas ihop.
Friheten förutsätter ansvarstagande, människor som är medvetna om sin egen
kapacitet och som har en vilja att använda den för sig själv och för sina
närmaste. Ansvarsbegreppet är mycket större än att bara beröra ekonomiska
termer. Viktigast är ansvarsbegreppet i synen på medborgarskapet. Vi måste alla
utifrån våra individuella kvalifikationer se till att vårda oss själva, stötta
våra närmaste och inte skada medmänniskor eller vår miljö. Det är bara om
ansvarstagandet totalt sett växer i samhället som staten kan trängas tillbaka.
Statens utbredning har historiskt förklarats genom att peka på mänsklig brist
på ansvarstagande. Det är inte lika ofta som det omvända uppmärksammas. När staten breder ut
sig legitimeras oansvariga beteenden eftersom alla vet att ”någon annan” sköter
eller städar upp efter en. Ansvarstagandet är inte självcentrerat. Det handlar
lika mycket om våra medmänniskor som oss själva. Vår familj står i en
särställning. Föräldraskapet ställer krav på föräldrarna att sörja för sina
barns försörjning men också att fostra till självständighet. Föräldern måste
överföra normer och värderingar som leder till att barnet i vuxen ålder har
förmåga att självständigt klara sig. Ansvarstagande måste gå i arv.
Ansvarstagandet är inte avgränsat. Det krävs ansvarskänsla hos medborgarna för
att vårda miljön, hjälpa fattiga och människor på flykt. Kunskap, utan kunskap
utelämnas medborgarna till ett liv som blir en effekt av andras
beslutsfattande. Medborgaren kan inte begäras kunna allt. Vi måste lita på
medmänniskor i många situationer, på operationsbordet, hos bilmekanikern eller
på bussen. Saknar vi eget kunnande att bidra med blir vi till slut beroende av
andra människors beslutsfattande, utan möjlighet att själv kunna bidra till
utvecklingen. Kunnandet måste följa av den enskildes vilja och förmåga att
själv tillgodogöra sig andras kunnande. Alla måste ha en grundläggande bas av
kunnande för att kunna vidareutvecklas. Alla måste kunna skriva, läsa och räkna
för att klara sig i ett modernt samhälle. Kunskapsutvecklingen för den enskilde
kräver nyfikenhet och en vilja att lära sig mer. Genom att med grundläggande
kunskaper självständigt söka sig vidare till berikat kunnande skapas det
mångkulturella och allsidiga samhälle som är moderat politiks drivkraft. Vårt
individuella kunnande är det som berikar samhället. Vår olikhet gör oss unika.
- Normer, lagarna i ett samhälle ger en yttre ram för vilka beteenden som är
acceptabla. För att vara funktionella krävs att lagarna inte blir för många,
eftersom då medborgarna riskerar att förlora överblicken, och att lagarna inte
förändras alltför mycket över tiden. Utöver lagarna är samhället beroende av
att medborgarna har egna normer som de följer. Ett samhälle kan inte överleva
utan att omformas till en polisstat om
medborgarna lever normlöst eller med en vilja att bryta mot lagarna. En vilja
att följa vissa levnadsregler kan aldrig kommenderas fram. Självständiga
människor följer normer som de själva anser vara behövliga. Normerna måste
följa av enskilda människors ställningstaganden i olika frågor. Olika
auktoriteter i samhället kan dock uppmuntra till visst leverne. Än viktigare
för samhällets fortbestånd är att medborgarna verkligen själva tar ställning i
olika frågor och testar gränserna för sina egna uppfattningar. Har medborgarna
i ett samhälle fungerande egna normer riskerar aldrig detta samhälle att
utvecklas till en polisstat. Lagarna och rättsstaten korrigerar felaktiga
beteenden i efterhand, fungerande normer verkar preventivt för att felaktiga
beteenden aldrig skall uppstå. - Medmänsklig omtanke, ett samhälle tvingas
förlita sig på staten om det inte finns tillfredsställande medmänsklighet.
Uppträder alla själviskt blir vi ensamma i våra svaga stunder. Därför måste
medborgarna vara beredda och villiga att räcka ut en hjälpande hand till de som
har det svårt, särskilt i de lägen som den enskilde själv klarar sig som allra
bäst. Den med mänskliga omtanken behöver
inte institutionaliseras eller ges telefontider, den behöver inte heller gå
vägen över skattsedeln, men den måste finnas där för att det civila samhället
skall bli livskraftigt. Den medmänskliga omtanken får inte omvandlas till
verkningslösa demonstrationer. Att bara prata om eller skriva plakat för
medmänsklig värme och närhet räcker inte långt. Det är ett aktivt eget
deltagande som krävs bestående av både egna resurser och egen tid. Närvaron
eller frånvaron av dessa mänskliga egenskaper påverkar behovet av och utrymmet
för statlig välfärdspolitik. Moderaterna
förutsätter att bara statens domäner minskas så finns dessa egenskaper latent
hos medborgarna. De förutsätts aktiveras av att den politiska sektorn minskar. Risken
är att välfärdsstatens effekt på medborgarna lett till att denna reaktion inte
kommer direkt och framförallt inte automatiskt.
Vårt behov av budord Levnadsregler som inte följer av landets lagstiftning måste ta sin
utgångspunkt från andra auktoriteter. Oftast blir då levnadsreglerna inte
allmängiltiga, det blir svårt att hävda att det finns absoluta sanningar för
vad som är rätt och fel i synen på hur vi bör leva våra liv. Samma person kan
för att forma sin uppfattning om hur man bör leva välja att ta intryck av flera
olika auktoriteter. Av stor betydelse för vårt beteende är sedan också de
personliga värderingar och egna normer som vi tillför till de mer eller mindre
allmängiltiga som omfattar alla. Rent historiskt finns det ett dokument och en
institution som tydligare än någon annan har påverkat normuppbyggnaden och
moraluppfattningarna inom vår västerländska tradition, nämligen Bibeln och
kyrkan. I Gamla testamentets femte Mosebok, femte kapitlet återfinns de tio
budord som Moses sägs ha fått från Gud. Dessa tio är
- 108. 1. Du skall inte ha några
andra gudar vid sidan av mig. 2. Du skall inte missbruka Herrens, din
Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar
hans namn. 3. Tänk på vilodagen, så att du helgar den. 4. Hedra din fader
och din moder för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land.
5. Du skall inte dräpa. 6. Du skall inte begå äktenskapsbrott. 7. Du skall
inte stjäla. 8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa. 9. Du
skall inte ha begärelse till din nästas hus. 103
- 109. 10. Du skall inte ha
begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans
tjänarinna, ej heller till något, som tillhör din nästa. (Efter Den
svenska psalmboken 1986) De tio budorden sägs vara de levnadsregler som
människorna skall följa. Det kan vara av intresse att fråga sig vilken
giltighet dessa budord har idag. För många troende har de stor betydelse,
även om det kan tvistas kring vilken tolkning som skall göras av
innebörden i de olika budorden. För den stora merparten svenskar har de
mycket liten betydelse. Vårt land är förmodligen världens mest
sekulariserade. Religionen är mycket marginaliserad i Sverige. A ven om
många säger sig tro på Gud är det mycket få som använder Bibeln som
rättesnöre. Det kan ifrågasättas hur många unga i Sverige som överhuvudtaget
kan de tio budorden. En granskning av de tio budorden ger vid handen att
de tre första idag upplevs som mest förlegade. Det följer av den allmänna
sekulariseringen. De flesta lever med helt andra mål för ögonen än att
tjäna Gud. Det kanske inte kan påstås att Guds namn allmänt missbrukas,
men det är å andra sidan accepterat att det görs. Den populära punkgruppen
Ebba Grön illustrerade förändringen i synen på detta med sin 70-tals-hit
"Häng Gud". Vi är förvisso lediga både söndagar och numera också
lördagar men få ser det som en dag att helga. Helgerna fylls av
aktiviteter, familjeliv, festande och extraarbete. Två av buden har dock
stor giltighet och är dessutom straffsanktionerade. Det är både förbjudet
att dräpa och att stjäla. De flesta svenskar följer instinktivt dessa två
bud. De flesta skulle inte beskriva det som att skälet för detta var att
de läst Bibeln, men det är otvivelaktigt en påverkan från religionen som
har lagt grund för den västerländska människosynen. Tolkas dessa bud lite
vidare, till exempel som en uppmaning att inte avsiktligt skada sina
medmänniskor finns det dock en mer oroande utveckling att peka på.
Våldsbenägenheten och det allt råare våldet i hela västvärlden är
omvittnat. Den allmänna moralen när det gäller stölder kan också
diskuteras. Omfattande snatterier, personalstölder och ekonomisk brottslig
het visar även det på en tydlig tendens att bryta mot denna uppmaning.
Detta trots att straffsanktionen existerar. De kvarvarande fem buden,
nummer fyra, sex, åtta, nio och tio handlar mer om vår personliga moral.
De stipulerar respekt för familjen, trohet, ärlighet och att vi inte skall
försöka nå personlig vinning på andras bekostnad. Kring dessa viktiga
grundläggande mänskliga värden står konfliktlinjerna i våra vardagssamtal
och i synen på affärsetik. Budord eller inte, dessa begrepp är viktiga för
samhällets fortbestånd. Statens ungdomsråd ger årligen ut en Årsbok om
ungdom. I årets upplaga bad redaktionen några opinionsbildare att skriva
nya egna tio budord. Jag skrev
följande tio budord: 1. Du skall inte skada andra människor. 2. Var rädd
om din familj. 3. Du skall inte stjäla. 4. Knarka inte. 5. Ställ krav på
dig själv. 6. Var rädd om miljön. 7. Visa tolerans mot andra och ställ
aldrig upp på mobbning. 8. Låt ingen trampa på dig, engagera dig istället
för att gnälla. 9. Skaffa dig en bra utbildning. 10. Bevara barnasinnet
och skratta ofta. Budord två och tre ligger nära de tidigare, övriga är
nya. Dessa budord gör inte anspråk på att vara allmängiltiga. Det
finns många som skulle lägga betoningen annorlunda. Fördelen med att
ställa upp egna budord är att vi tvingas fundera över egna normer och
moraliska ställningstaganden. Vi inser att vi själva måste ta ställning. Dåligt
beteende får aldrig ursäktas med externa påverkansfaktorer. Har vi inga
egna uppfattningar blir vi menlösa offer för de mest högljudda i
samhället, vilka tyvärr mycket sällan är liktydiga med de som är klokast. Auktoriteternas undergång
- Många verkar leva helt utan
tydliga egna levnadsregler. I varje given beslutssituation blir allt fler
påverkade av andras synsätt och söker sig till uppfattningar som verkar
ligga i tiden. Anledningen till detta är att alla de historiska
auktoriteter som format våra uppfattningar nu i allt högre omfattning
vänds ryggen. Kyrkans nedgång och det ringa intresset för församlingarnas
verksamhet är en viktig faktor. Unga människor väljer också att vända
skolan, föreningslivet, de politiska partierna och föräldrarna ryggen om
kontakten med dessa auktoriteter uppfattas som kravfylld. Det gäller in te
alla unga, men de flesta i tonåren. De som väljer att likt rebeller bryta
med dessa auktoriteter formerar i vissa fall egna livs uppfattningar. De
som gör det utgör inget problem. Värre
blir det med dem som förutsätter omhändertagande av någon annan men som
ändå förnekar behovet av egna normer. Det blir en grupp människor som
förutsätter att de skall försörjas av andra, att de skall få bidrag och
att varje gång de saknar något så är det deras uppgift att peka ut vem de
vill att man skall ta ifrån för att ge till dem själva. De nås inte av
budskap som utgår från att de har ett eget ansvar. De lyssnar inte på
några auktoriteter. De uppträder helt enkelt som döva kravmaskiner. Denna
grupp växer i välfärdsstatens skugga i mycket snabb takt. Det som
främst påverkar dessa människor är andra grupper som alla karaktäriseras
av att de inte ställer krav på ett särskilt beteende. Främst musikgrupper
och kompisar är viktiga. De populäraste musikgrupperna blir oftast de som
inte sänder moraliserande budskap, snarare tvärtom. Frånvaron av
auktoriteter och krav från omgivningen skulle inte göra så mycket om det
inte var för att många saknar egna normer att ersätta andras med. Det blir
förvirrande som ung att veta hur man skall föra sig och vad man skall
tycka. Däri ligger risken. De unga blir lättledda och hamnar kanske i
extrema åsiktsfack.
- Politiskt ledarskap
- Många av de problem som har
beskrivits borde egentligen inte vara politiska problem. Det handlar
snarare om medmänskliga relationer. Problemet är att den svenska
välfärdsstaten på ett aktivt sätt har bidragit till den mänskliga
passiviteten. Det har märkts när den borgerliga 'regeringen och borgerliga
majoriteter i landets landsting och kommuner har försökt lägga ut
verksamheter på entreprenad och söker öppna den offentliga sektorn för
konkurrens och enskilda företagare. Avknoppningen går trögt därför att
människorna som arbetat i den offentliga sektorn tvekar att bryta sig
loss. De är rädda för att bli utfrysta av gamla arbetskamrater och
trygghetsorienterad. Välfärdsstaten premierar inte entreprenörskap utan
gynnar istället passivitet. När till och med borgerliga företrädare med
ansvar för den offentliga sektorns verksamheter ställer sig upp och säger
sig vara lättade över att även i fortsättningen kunna garantera tryggheten
så förstärks detta intryck.
- För att väcka det sovande folket krävs politiskt
ledarskap.
- Politikerna måste omformulera
Sitt mandat från väljarna. Det kräver stor tydlighet från våra folkvalda.
Det politiska ledarskapet för att väcka det sovande folket består av fem
steg:
- 1. Gör upp med villfarelsen om välfärdsstaten.
- Välfärdsstaten är en omöjlig
konstruktion. De som kortsiktigt vinner överröstar alltid de som långsiktiga
har att betala. Överge den
generella välfärdspolitiken och sluta att uttala löften om att välfärden
kan garanteras politiskt. Politiker skapar inga resurser och kan
därför inte heller ställa ut löften om resursernas fördelning. 2. Ta egna
initiativ till avknoppningar. Omvandlingen av den offentliga sektorn vinns
inte i sammanträdesrummen. Beslutsfattarna måste själva ut i verksamheten
och övertyga personalen om att starta eget. Stor vikt måste läggas vid den
pedagogiska framtoningen. Peka på det ökade egna ansvarstagandet,
möjligheten att i högre utsträckning påverka verksamhetens innehåll och
förhoppningsvis de förbättrade möjligheterna att tjäna pengar på deras
eget kunnande.
- 3. De hälsosamma riskerna och den välförtjänta belöningen. De
som arbetar måste veta att de kan tjäna pengar på sitt kunnande och att
detta uppmuntras. De som lever på
bidrag eller är ovilliga att acceptera erbjudna arbeten skall göra detta
väl medvetna om att det kan leda till att ingen standard garanteras.
Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall
inga standardkrav skattefinansieras. De hälsosamma riskerna är mycket
mänskligare än den falska tryggheten.
- 4.Politikerna har väljarnas mandat och är inte
den offentliga sektorns advokater.
- Den helt övervägande andelen
förtroendevalda politiker har grovt missuppfattat sitt väljarmandat. De
sitter och förvaltar och företräder den offentliga sektorns förvaltningar
och bolag. När de anser sig vara duktiga menar de att den offentliga se
torn gör bra ifrån sig. Den offentliga sektorn är en omöjlig konstruktion
om det reses krav på effektivitet. Antingen blir det dyra ineffektiva
monopol eller också blir den offentliga sektorn en aktör på fungerande
marknader. Inget av detta är en utveckling som bör uppmuntras.
- 5. Våga vara förebild
Moderaterna är kritiska till mycket av det som
politiker i Sverige har ägnat sig åt. Moderaterna är också kritiska till många
av de politiker som har varit ansvariga för den politik som förts. Det får dock
inte leda till att alla politiker avvecklas. Politiken skall
garantera rättsstaten och de grundläggande statliga uppgifterna.
Politikerna skall också våga stå för långsiktiga förändringskrav och väcka
opinion för betydelsen av ökad förståelse mellan människor. Här får det
politiska uppdraget aldrig förminskas till administrativa handlag. Vi vill överge den politiska
klåfingrigheten men ser nu tydligare än någonsin behovet av statsmannaskap.
Därefter
svamlar herr Reinfeldt om en insamling till Band aid och Etiopiens svältande
som gjordes bland värnpliktiga och som han själv höll i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar