onsdag 31 juli 2013

Konsekvenserna av dagens sjukregler för det sovande folket.

DEt sovande folket heter ju en bok som Fredrik Reinfeldt skrev för 20 år sedan  som 28årig riksdagsman och ordförande i Moderata ungdomsförbundet. Som jag skrev i min tidigare blogg om detta  där jag också la ut delar av hans "bok". De delar som bland allt svammel om en man vars son dött i aids och en tjejs dagbok, väsentligt visar vilka visioner han redan då hade för Moderaterna - de nya moderaterna.
Bla  ansåg han redan då att det  är det sovande folkets ansvar att  svara för sin sjukförsäkring, sin egen vård och sin pension. Just det som vi ser idag.
Idag kom det ett brev från en tjej som är hårt drabbad av sjukdom.
Försäkringskassan  har  aviserat att de kommer att besluta att hon är fullt arbetsför. Men hon sitter i rullstol, har fått handikappanpassat sitt hem och behöver färdtjänst för att ta sig fram. Hon hade tidigare en  mopedbil, men  kunde inte ta sig in och ut utan hjälp.
Var är rimligheten i detta. Som pricken över I så har hennes synpunkter ingen betydelse ej heller hennes läkare ord.
Hon har skrivit den som en platsansökan, så kära läsare, har ni ett jobb över som passar henne , hör av er. ......
/Vid tangentbordet
Kågerödsmurveln

Eftersom försäkringskassan överväger att avslå min ansökan om sjukersättning ska jag enligt dem snart stå till arbetsmarknadens förfogande. Därför kan jag väl redan nu höra mig för om det är någon som är villig att anställa mig.

Jag kan inte börja för tidigt på morgonen, ibland inte förrän vid lunchtid för då finns det en chans att kroppen börjar vakna till liv och toalettbestyren är över. Arbetsplatsen kan inte ligga för långt bort, jag måste kunna betala färdtjänst dit och hem samt ha med mig min rullstol om det innebär att förflytta sig för mycket. Jag behöver också ha en ledsagare med ifall jag bara har vanliga rullstolen för mina händer och armar klarar inte att förflytta rullstolen så många meter. Annars måste jag beställa specialfordon varje gång och ha min skoter med mig, då kan jag förflytta mig så långt batteriet räcker.

Jag måste dock kunna röra mig lite emellanåt och hitta nya ställningar att sitta på så jag behöver en vanlig stol men med en anpassad mjuk dyna, samt en fåtölj där jag kan luta ryggstödet och ta vilopauser när jag känner att jag behöver det. Jag orkar sällan göra någon syssla mer än ca 10-15 min om det innebär att jag måste röra mig också…om ens så länge, sen måste jag ta en vilopaus på minst en halvtimme för att orka fortsätta några minuter till.

Om jag överanstränger mig och försöker bli klar så kan jag behöva hjälp av någon för att undvika att trilla omkull, svetten börjar rinna, jag blir yr, får huvudvärk och svamlar då måste jag genast vila innan jag faller ihop.

Att lyfta för tunga saker fungerar inte då tappar jag sakerna och är dem inte av plast går dem sönder. För tungt kan ibland vara typ en kaffemugg men oftast fungerar det att lyfta en liter mjölk.

Det fungerar inte heller med något fingerarbete som är för smått, mina händer svullnar och värker saker som att trä en nål eller pyssla är svårt även om jag tycker det är kul att pyssla. Men vad hjälper det när inte händerna hänger med.

Jag har väldigt svårt att skriva med vanlig penna men det fungerar bättre med dator, men även att skriva för långa texter blir svårt så då har jag pausat emellan. Som tur är finns det möjlighet att spara på datorer.

Jag är väldigt känslig för folksamlingar och tappar fokus, det räcker att vara i stora butiker och handla även om jag blir skjutsad i rullstol. Min energi förbrukas och jag känner mig helt slut när jag väl kommer hem igen och övriga i familjen får sköta resten av matlagning och hushållsarbetet.

Jag har svårt att hålla mig fokuserad och kan lätt glömma saker som någon precis bett mig att komma ihåg så vill man att något ska nå fram måste man se till att jag verkligen är fokuserad och uppfattar vad som sägs.

Jag blir också förvirrad ibland och vimsar till saker, tappar ord lite då och då eller glömmer bort vad jag pratar om mitt i en mening.

Det finns säkerligen något jag glömt att få med här men då får jag tillägga detta vid senare tillfälle, känner ni att jag passar in på er arbetsplats så hör gärna av er till mig då jag i nuläget har väldigt svårt att se vilket arbete som skulle passa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar