måndag 18 februari 2013

Ruggig syn på mänskligheten

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article16264709.ab
sällan har väl en ledare varit så träffande. ARbetslösa är slashasar som spelar tvspel. Ja den åsikten genomsyrar  Reinfeldtligan med besked.  Människoföraktet i ett nötskal.
Vem har inte glömt Charlotte Wachtmeister som hävdade att  kostnaderna för  barn med särskilda behov har skenat för att man slutade tvångssterilisera på 70talet. Åtgärder som oftast vidtogs med godtycklighet. Någon hade synpunkter.... Ett övergrepp på mänskligheten.
Givetvis slätade man över det hela.  att jag kom att tänka på det nu i samband med detta var för att någon länkat till artikeln igår.
http://hd.se/svalov/2011/03/16/chockades-over-uttalande-om/
Många med handikappade barn kände sig utpekade.
Detta f.d. välfärdsland som varit förebild för övriga världen gällande trygghetssystem, skola, äldrevård håller på attfå en fjärde och femte samhällsklass.
E nsamhällsklass som tvingas leva på bidrag, arbeta gratis för sitt uppehälle. Tilllbaka till statarsamhället, där belöningen var mat, husrum. Sedan flytt en gång om året.
Landskrona kommun har infört  kommunala "praktikplatser med lön". Visst är det som jag skrev igår ett steg bättre än praktik för socialbidraget, men  löner som ingen kan leva på. Torkilland blir föregångare för den svenska modellen.
Alla skall dra sitt strå till stacken, det har man fått höra sedan barnsben. Ingen väljer väl frivilligt att leva på akassa som max ger 10500 kr in i kassan varje månad. Att försörja en familj på.
Som ensamstående är det tufft att leva på akassan. 80% av lönen heter det.  Men Reinfeldts och övriga  manövrar för att få tvspelarna i arbete har resulterat i att  Akassan  har höga avgifter, många får betala 7-800 kr tillsammans med sin fackavgift varje månad i avgift. Som ensamstående är det säkerligen  lätt att välja bort detta Då är katastrofen ett faktum direkt, Men för den som har akassa innebär arbetslösheten att  mer än 20% förloras. De s.k. maxbeloppen har stannat på 90talets nivå.
Akassan har sänks, då man tidigare hade en högre nivå upp till 200 dagar, den tog man bort från 750 till 680 kr per dag. För 10 år sedan var jag deltidsarbetslös en kort period. Då hade jag högsta akassa redan då. Idag är jag arbetslös och går arbetsmarknadsutbildning. Idag har jag 680 kr per dag och får etala högre skatt än när ja gjobbade. Visst är det sjukt.
Jag räknas inte som aktivt arbetslös heller. Min handlingsplan kom från arbetsförmedlingen igår. Där står att jag söker säljjobb och att chanserna att få säljjobb efter min utbildning till kyltekniker  bedöms som goda. Men då har man inte fattat poängen.  Jag byter yrke.....  Visst kan jag sälja fortfarande för ränderna går aldrig ur, men  produkterna jag tidigare sålt är det tänkt att jag skall serva och reparera samt montera nytt i framtiden.  Jag går inte  en omfattande tuff teknikutbildning för att fastna i mina gamla hjulspår.
Viusst forcerade jag fram beslutet, fick inskrivet "åtgärden" i min handlingsplan. Fru fortuna tog mig i handen och jag kom in på utbildningen trots att det egentligen är intagningskö. Men få kvinnor jobbar i branschen, noga räknat 1. 6 har börjat utbildningen på 26 år, 2 har slutfört, 1 jobbar med det idag.  Hur är mina förutsättningar för jobb som kyltekniker. Ja det får framtiden utvisa.
Fredrik Reinfeldt har också  hävdat att arbetslösa får söka hjälp och låna runt. Leva på släkt och vänner, det är vad han vill. Denna ruggige man som hatar sitt land, nog får vi väl hoppas att han får  besöka verkligheten 2014.  Tyvärr är det inte så, för någon akassa behöver inte han leva på, utan får en ersättning fårn riksdagen som vida överstiger en normal löntagares lön. Sedan startar han företag och får ersättningen samtidigt som han debiterar konsultarvode.  Girigheten i ett nötskal. Men så gör de flesta, där skriver vi Mona Sahlin, göran Persson. Partitillhörigheten spelar ingen roll,  gamen  har många skepnader.  Kostnaden får Svenne Banan betala. 
vid tangentbordet
Kågerödsmurveln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar